Toomas Tamsar: Juht kui õpetaja

TOOMAS TAMSAR

03. veebruar 2016, 11:02

Minu põhikooli matemaatikaõpetaja oli karm naine. Teda ei armastatud. Õpetaja Niinemetsal ehk Niinekal oli kõva ja kähisev hääl, kõva suitsuhais ja kui ta närvi läks, siis ta karjus, nii et tatti pritsis kolmanda pingini.

Niineka õpilased said kahtesid. Paljud pidid kurja vaeva nägema, et põhikoolist läbi saada. Aga lõpuks said siiski. Ja keegi ei lõpetanud kooli nii, et poleks osanud protsenti arvutada. Aga Niinekas ei tegelenud ainult sellega, et kõik saaksid kätte põhja. Niinekas tegi omale selgeks, kes võiks märksa enamat suuta. Ja nendele andis ta lisaülesandeid, mida tal oli perfokaartidel terve kapitäis. See vist ei olnud juhus, et linnarajooni matemaatikaolümpiaadil olid 10 esimese hulgas 5 meie klassis õpilast, sh kolm esimest. 

Õpetaja Niinemetsa taoliseks juhiks ma vist poleks tahtnud saada. Aga tema tulemust juhina saavutada küll. Pärnu Juhtimiskonverentse korraldades olen palju aastaid mõelnud selle peale, et juhi ja õpetaja töös on väga palju sarnast. Õpetajatele õpetatakse õpetamist, juhtidele juhtimist. Õpetajatele peaks õpetama palju enam juhtimist ja juhtidele õpetamist, sest neis kahes töös on nii palju sarnast ja samas ka erinevat. Ja kuna sellel teemal on mitmeid aastaid mõelnud, siis oli aeg neid mõtteid ka mingil kujul rakendada. Kus mujal, kui Pärnu Juhtimiskonverentsi programmis. Inimeste arendamine, innustamine, nende piiride avamine on juhi ülim roll. Muidugi, eesmärkide püstitamine, ressursside leidmine, töö korraldamine, need kõik on ja jäävad juhi töölaua olulisteks küsimusteks. Aga me saavutame tulemusi läbi inimeste. Mida aeg edasi ja mida enam töösuhted muutuvad, seda olulisem on inimeste roll tulemustes. Ja muidugi seda suurem on juhi roll inimeste arendamises. 

Niisiis, juht kui õpetaja.  Me oleme püüdnud teemat lahendada eelkõige selliselt, et lahti mõtestada hea õpetaja fenomen. Ja siis püüda mõelda, mis juhtub, kui asendada hea õpetamise ja hea õpetaja sõnapaar hea juhtimise ja hea juhiga. Ma usun, et selliselt oma tööst mõelda on päris värskendav. Korraga usun, et me ei leia üldse hirmus palju täiesti uut ja samas leiame hirmus palju asju, mida me oleme kogu aeg teadnud ja ometi mitte märganud. Mul on olnud üks teine salamõte veel. Loodan, et see konverents annab ka oma pisikese panuse õpetaja ameti ja rolli väärtustamisele ühiskonnas. Eestis on õpetaja amet noorte valikuvõimalusena Euroopas kõige tagasihoidlikumal kohal. Asi pole niivõrd rahas – ega õpetajad päris püksata ikka Eestis olegi. Asi on tähenduses. Eesti juhtidel on kahtlemata väärtuste ja tähenduse kujundamisel oluline roll. Seega neil teemadel kaasa mõeldes ning enne ja pärast konverentsi suheldes mõjutame me kindlasti arusaamasid ühiskonnas, öeldes tagurpidi “Õpetaja on Juht”. 

Pärnu Juhtimiskonverents 2016 "Juht kui õpetaja" toimub 19.-20. mail Pärnus. Lisainfot lugeda ja registreerida saad SIIN.

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Privaatsustingimused

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: