Juhtimine

Vabaks keskpärasuse lõksust

KRISTJAN LUKK, NOORED KOOLI PROGRAMMI TEISE AASTA OSALEJA JA TALLINNA ARTE GÜMNAASIUMI EESTI KEELE ÕPETAJA

28. veebruar 2017, 15:40
Kristjan Lukk, Noored Kooli programmi teise aasta osaleja ja Tallinna Arte Gümnaasiumi eesti keele õpetaja

Noored Kooli programm pole mitte ainult haridus-, vaid ka juhtimisprogramm. Programmi kaudu koolidesse jõudnud noored näevad õpetamist klassiruumi juhtimisena ning iseennast liidritena, kes suudavad haarata kõik õpilased ühise eesmärgi poole püüdlemisse.

Ka mullusel Pärnu Juhtimiskonverentsil räägiti, kuidas õpetamine on ka juhtimine. Et iga Noored Kooli osaline saaks aimu selle kohta, mida tähendab olla juht, käiakse lisaks klassiruumist saadavale kogemusele ise vaatlemas erinevate organisatsioonide juhte.

Miks on juhtimisele võimalikult laia nurga alt vaatamine ühele õpetajale oluline? Hea näide on võtta PISA testidest, kus heade akadeemiliste tulemuste kõrvalt vaatab vastu õpilaste madal koolirõõm. Erasektoris ei kujuta tänapäeval ju hästi ette, kuidas vähemotiveeritud töötajad suudaksid saavutada kõrget tootlikkust. Koolides millegipärast just nii juhtub.

Talupojamõistus ütleb, et selline anomaalia viib näitajad ühel hetkel langusesse ja kõrge kukkumine ootab ees just häid haridusnäitajaid. Kutsugem seda keskpärasuse lõksuks: kool, kes jätab tähelepanuta andekad ja edasi arendamata mahajääjad, mõõtes kõiki ühe malliga, jääbki alatiseks vormima keskpäraseid õpilasi. Õpetajad, kes on kõrvalt näinud head (ja ka halba) juhtimist, oskavad aga teadlikult tähelepanu pöörata ka äärmustele, et mitte jääda kinni keskpärasusse. Olemasolevaga leppimine ei saa olla enam edasiviiv: seda saavad teha inimesed, kes usuvad igapäevaselt enda rolli muutuste võimalikkuses.

Siin on mõned inspireerivad näited noorte õpetajate juhivaatlustest.

Püüa leida sobivad tööülesanded

Inimesed pole ühesugused ja kõigile ei sobi samad tööülesanded. Muidugi võib töötaja või tööotsija olla ka selline, kes ei sobitu üldse organisatsioonikultuuriga, kuid muudel juhtudel on juhil võimalus igasuguses asutuses leida töötajale ülesanded, mis teda käivitavad. Seda kogesin ise külaskäigul suurde meediaorganisatsiooni, kus meeskonnatöö on igapäevane, kuid mitte ainus võimalus töötegemiseks.

Tee seda, mis on sulle omane

Just nagu meie juhivaatluste mõtteks ei olnud leida endale kedagi, keda üks- üheselt jäljendada, ei soovita sama ka teistele. Donald Trumpi, Elon Muski või Rain Lõhmuse juhtimisstiilid võivad erinevatele inimestele meeldida, aga nende kopeerimist takistavad teine aeg, koht ja ruum. Samuti on mõned juhid paremad inimeste, teised juhid protsesside juhtimisel. Just nagu igale töötajale sobivad erinevad ülesanded, on sama ka juhtidega.

Vaheta mõtteid

Meie enda Noored Kooli programmis osalejad saavad regulaarselt lõunati kokku, et söögi kõrvale häid mõtteid vahetada. Sama teevad ka kaks väikelinna gümnaasiumi direktorit, kes sageli saunas avameelselt tööd puudutavaid mõtteid vahetavad, hoolimata sellest, et nende juhtivad haridusasutused kohalikul tasandil suured “konkurendid” on – eesmärk on ju mõlemal sama.

Leia kesktee “jah” ja “ei” vahel

Hea juht peab suutma öelda “ei”, kuid samas arvestama ka alluvate lennukate ideedega. Igapäevane väljakutse koolis, kus ühest küljest piirab kõiki tegevusi riiklik õppekava, kuid teisest küljest tuleb pakkuda õpilastele koolirõõmu. Klassiruumis saab seda lahendada nii, kui õpetada õppekavas ettenähtut lastele meeldivate meetoditega – näiteks nutiseadmeid kasutades. Noored Kooli tuutor Sigrid Melts on Pärnu Juhtimiskonverentsil öelnud, et hea õpetaja, nagu ka hea juht, on eelkõige soodsa arengukeskkonna looja. Sellega saan vaid nõustuda.

Ole eeskuju ka visuaalselt

Käisin vaatlemas üht koolijuhti, kes enda (ja ka töötajate) sõnul teadlikult juhtimisega ei tegele, vaid töötab selle nimel, et anda õpetajatele vabadus koolimajas tegutseda. Minu meelest tegeles ta juhtimisega küll, aga hoopis teisel moel – oma kabineti ust lahti hoides! Pole paremat näidet eeskujuks olevast juhist kui see, kes lisaks sõnadele näitab ka oma tegevuses seda, et töötajad võivad teha, mis neid käivitab, kuid vajadusel pöörduda alati ka juhi poole. Või näide teisest koolijuhist, kes võtab hommikuti ise õpilasi välisukse peal vastu. Teod räägivad rohkem kui sõnad!

 

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Privaatsustingimused

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: