Juhtimine

Kes korra coach’i juures käinud, see läheb uuesti

TERJE VEIDE, RIIGIKANTSELEI TIPPJUHTIDE KOMPETENTSIKESKUSE NÕUNIK, MTÜ ICF ESTONIA LIIGE

28. aprill 2017, 09:43
Terje Veide, Riigikantselei tippjuhtide kompetentsikeskuse nõunik, MTÜ ICF Estonia liige

Käes on coach’ide ja coaching’u võidukäik. “Kui tahad minna kiiresti, siis mine üksi, kui tahad jõuda kaugele, siis mine hea kaaslasega koos”, ütleb ka iidne Aafrika vanasõna.

Trendi kinnitavad nii mainekad rahvusvahelised uuringud kui igapäevane juhtimispraktika. Üha enam soovivad juhid oma varjudest üle hüppamiseks ja unistuste püüdmiseks kasutada just professionaalse coach’i abi, mõtlevad ise selleks saada või coach’ivat juhtimisstiili ettevõttes rakendada.

Tavaliseks on muutunud coaching ka erinevate arengu- ja talendijuhtimise süsteemide osana, olles eriti “in” just pealetuleva põlvkonna jaoks.

Kasu vaid siis, kui ollakse hingega asja juures

Hiljuti samal teemal Riigikantselei tippjuhtide järelkasvuprogrammis osalejatega mõtteid vahetades oli vägagi nauditav kuulata, kui pingevabalt ja asjatundlikult noored üksteise coach’ide järele pärivad, isiklikke arenguväljakutseid ning uusi sihte ja vallutusi kavandavad.

See muidugi ei tähenda, et coach’i usku oleks igaüks! Töö juhtimistreeneriga võib ju olla arenguprogrammi kindel osa, ent kui osaline ikka tunneb, et “tööl on parasjagu nii põnev, et ei raatsi puhkuselegi minna ja tahaks lennata sajaga” või kuidagi ei kipu leidma seda teemat, mida just coach’iga arutada tahaks, siis moe pärast punnida pole vaja ja ei saa ka.

Tulu saab sest tõusta vaid siis, kui hingega on asja kallal mõlemad – kui klient teab, mida puust voolida tahab, siis coach’i vaheda tööriistana kasutades saab ta ära võtta kõik üleliigse ning seeläbi võrratul skulptuuril lasta välja vupsata.

99% klientidest on coach’ide pakutavaga rahul

Coach’id tegutsevad praegu kogu maailmas. Enim väljaõppinud professionaale võib leida Lääne-Euroopast ja PõhjaAmeerikast. Miks aga kliendid coach’ide poole pöörduvad ja kas nad ka tehtud investeeringuga rahule jäävad? Seda uuris rahvusvahelise coach’ide föderatsiooni ICF tellimusel PricewaterhouseCoopers.

Ülemaailmne coaching’u klientide uuring viidi läbi 2009. aastal ja ülemaailmne coaching’u uuring 2016. aastal. Neist võttis osa 15 380 coach’i 137st ning 2165 klienti 64 riigist.

Selgus, et 99% klientidest olid teenusega rahul ning 96% neist tahtis coach’i võtta uuesti. Suurem hulk – 86% – ettevõtteist leidis samuti, et tehtud investeering tasub end ära või vähemasti teenib tasa.

Teemad, millega coach’ide juurde peamiselt mindi ning millest saadavat kasu ka kõige kõrgemalt hinnati, olid enesekindlus, juhtimine, karjäär, töö ja isikliku elu tasakaal, töösooritus, suhted, suhtlemis- ja kommunikatsioonioskused, ajajuhtimine, organisatsioonikultuur, meeskondlik efektiivsus ja ajajuhtimine, aga ka isiklik visioon ja eesmärkide määratlemine, tervis ning heaolu.

Tee vahet soolapuhujal ja professionaalil

Kas vooluga kaasa minna või mitte minna, vajab otsustajalt settimisaega. Pole tähtis, kas oled x, y või z-generatsiooni esindaja, esmalt tahaks teada ja aru saada, et mis asi see coaching ikkagi on ning kuidas ta teistest sarnastest meetoditest erineb?

Kes on professionaalsed coach’id ja kuidas neid n-ö soolapuhujatest eristada? Kust võiks sobivaid coach’e leida ning kuidas aru saada, milliseid teemasid lauale panna? Millist panust eeldab töö coach’iga ja mida enne tööle asumist tasuks tähele panna?

Neile ja teistelegi olulistele küsimustele tasub nõuda vastuseid coaching’u pakkujatelt, kasutada võimalusi teha esimene “keemiakohtumine” tasuta või viia end teemaga põhjalikumalt kurssi.

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Privaatsustingimused

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: