Juhtimine

Ettevõtja, sind ei usaldata enam!

SIGNE SILLASOO, KAASAUTOR

27. juuni 2017, 09:23
Juhtimistreener ja bestsellerite autor John Blakey

Kasumi teenimist kummardav ärimudel, mis toetub intellektuaalsele võimekusele ja võimule, on mõranemas ja inimeste usaldus sellesse kahanemas, sõnas EBSi “Tööandjate ülikooli” konverentsil juhtimistreener ja bestsellerite autor John Blakey. Uus mudel toetub usaldusele.

Kasumile keskendunud mudelil on olnud suur roll läänemaailma industrialiseerimisel, ent viimasel ajal on selle vundamenti raputanud Blakey sõnul uued trendid: tehnoloogia areng, meedia, Y-põlvkond, üleilmastumine ja mitmekesistumine. Selle kõigega omakorda on kaasnenud suurem läbipaistvus ja kiire info liikumine, mis on vähendanud inimeste usaldust vana mudelit kummardavate ettevõtete, MTÜ-de, meedia ja valitsusorganisatsioonide vastu.

Viimast näitab 2017. aasta Edelman Trust Barometeri uuring, mille raames küsitleti 33 000 inimest 28 riigist. Usaldusväärsus mainitud institutsioonide vastu on 17 aasta (mil uuringut läbi viidud – toim.) madalaimal tasemel. Kõigest 37% vastanutest usaldab täna tippjuhtide ja 29% valitsusasutuste esindajate juttu (vt “Tasub teada” infokasti).

“See tähendab, et kui ma 20 aastat tagasi poliitiku või meedia esindajana kellegagi esmakordselt kohtusin, siis mind enamasti usaldati, sest olin mõne autoriteetse institutsiooni esindaja. Mida need numbrid näitavad praegu, on see, et kui ma olen mõnest mainitud institutsioonist, siis inimesed ei usalda mind enam. See on täiesti uus alguspunkt. Ja juhtida maailmas, kus inimesed sind ei usalda, on väga erinev sellest, kui juhtida maailmas, kus inimesed sind usaldavad,” toonitas Blakey.

Mainitud numbrid ja uuring aitavad selgitada tema sõnul ka seda, miks Donald Trump valiti mullu USA presidendiks või britid hääletasid Brexiti poolt.

Usaldus töötab kui liim

Vana kasumile keskendunud mudel on tema sõnul mõranemas. “Me elame maailmas, kus midagi pole võimalik varjata. Kõik on ühe kliki kaugusel,” mainis ta.

Blakey tõi näite aprillis lahvatanud skandaalist seoses United Airlines’iga, kui sotsiaalmeediasse ilmus video sellest, kuidas firma ülebroneeritud lennult inimest jõuga minema veetakse. “210 miljonit inimest vaatas seda videoklippi Hiinas 48 tunni jooksul,” sõnas ta ja jätkas: “Firma juhi esimene reaktsioon, kes endiselt kummardab kasumit, oli nimetada reisijat keeruliseks. 48 tundi hiljem, kui klippi oli näinud 210 miljonit inimest ja firma aktsia langenud 4%, olles tekitanud 1,5 miljardi dollarise kahju, muutis ta meelt ja vabandas. Aga me ei ole rumalad, me näeme seda.” Tehnoloogia on muutnud kõik läbipaistvaks ja kiirelt kättesaadavaks, selliseid asju ei ole võimalik enam varjata.

“Usaldus on elu liim,” tsiteeris Blakey Ameerika ettevõtjat ja koolitajat Stephen Covey’d. See on kõige olulisem koostisosa efektiivses suhtluses. See on kõigi suhete alus. “Usaldus on kapital. See liim on midagi sellist, mida on eelnevad põlvkonnad ehitanud. See on nagu sotsiaalse kapitali reservuaar. Kui sa ei täida reservuaari ja kogu aeg ainult võtad sealt vett, siis ühel päeval ärkad ja see on tühi. Vesi on läinud ja liim on läinud,” toonitas Blakey.

Ta pakkus välja uue mudeli, mis toetub kolmele usaldusväärsuse sambale: võimekus, ausameelsus ja hoolivus. Nende sammastega on seotud 9 harjumust, mis aitavad mõjutada positiivselt ettevõtte tulemusi, suhteid, mainet ja usaldusväärsust.

9 harjumust, mida usaldusväärsuse loomiseks või taastamiseks ettevõttes juurutada

Võimekus

1. Ole tulemuslik – saavuta häid tulemusi. Ole vastutustundlik. Ole lubaduste andmisel ettevaatlik. Kui neid annad, siis täida neid. Loo süsteem ülesannete täitmiseks ja delegeerimise haldamiseks. Harjuta end pidama raskeid vestluseid. Seda on vaja nii siis, kui lubadusi murrad sa ise, kui ka siis, kui lubadusi murrab keegi teine sinu tiimis. Ületa ootuseid, et luua vau-efekti. 
2. Coachi – aita teistel arendada tulemuste saavutamise harjumust. Ole eeskujuks. Eeskujul on tähtis roll, ent coachimises on ka teisi olulisi aspekte – oskus küsida ja kuulata. 
3. Ole järjekindel – järjekindlus muudab seesmiselt õnnelikumaks ja väliselt usaldusväärsemaks. Sind nähakse järjekindla, usaldatava ja ettearvatavana. Iganädalane plaanide muutmine tekitab ärevust, hirmu ja usaldamatust. Sa võid olla lahke 99 päeval sajast, aga kui oled sajandal päeval julm, siis inimesed mäletavad ainult seda.

Ausameelsus

1. Ole aus – ära vääna tõde, ole aus ka enda ebatäiuslikkuse suhtes. Pea meeles, et liialdused, spinnid ja suured valed ei tööta läbipaistvas maailmas. 
2. Ole avatud – julge näidata oma haavatavust. “Mind treeniti mitte näitama oma nõrkusi, sest inimesed kasutavad seda ära. Ma pidin tegema endaga väga palju tööd, et jõuda punkti, kus ma julgen olla inimene, kes eksib, kel asjad lähevad valesti. Inimesed reageerivad sellele positiivselt, et ma julgen seda näidata,” selgitas Blakey. 
3. Ole sisemiselt tagasihoidlik.

Hoolivus

1. Evangeliseeri – levita head sõna, kordaminekuid. Evangeelsed tippjuhid ei delegeeri seda ülesannet palgatud spetsialistidele ega anna allhankena mõnele brändinguagentuurile, nad tegelevad sellega ise. 
2. Ole vapper – julge vastata väljakutsetele, mis seisavad suurema hulga inimeste, mitte mõne üksikisiku või huvigrupi eest. Vaprus ei ole kartmatus või hirmu puudumine – see on võime hirmule vaatamata tegutseda. Üheks selliseks näiteks on Edward Snowden. 
3. Ole lahke – tee väikseid heategusid, mis ei vaja mingit põhjendust.

KOMMENTAAR (EBSi konverentsil “Tööandjate ülikool”) 

Usaldus tähendab vabadust ja vabadus tähendab vastutust
Ülle Madise, õiguskantsler

Ülle Madise, õiguskantsler

Usaldus hõlmab seda, et inimesed, kes sinu juures, sinu heaks väga hästi töötavad, ja minu puhul nad siis ei tööta minu heaks, kuivõrd mina pole ettevõtte omanik ega juhataja, vaid me kõik töötame maksumaksja raha eest Eesti Vabariigi ja eesti rahva heaks, et neile kõigile tuleb jätta vabadus saavutada eesmärke ja kasutada töömeetodeid omamoodi.

Teiseks, iialgi ei tohi väsida sellest, et inimestele ikka ja jälle asju seletada, korrigeerida ja mõistagi kuulata, sest tulebki nii välja, et väga erinevate tööde tegijatel on oma täiesti põhjendatud vaade asjadele, mis võib olla täiesti teistsugune sellest, mis mul. Ma olen täitsa valmis, kui olen vea teinud, vabandama ja korrigeerima. Või siis veelgi meelsamini asjadest õppima.

Arvan, et õiguskantsleri institutsioonis see usaldus on olemas. Ma püüan väga tugevalt seda juurutada, et ei ütle inimestele üksikasjalikult ette, mida nad peavad tegema. Ma ei tahaks seda teha.

Ja ma ei tahtnud uskuda, et siiski on olemas inimesi, kes seesuguseid juhiseid vajavad, kes ei armasta vabadust, sest sellega kaasneb vastutus. Aga ma usun, et see kultuur on väga suuresti pöördunud ja ma loodan, et tiivad on saanud need, kes on vabadust ja vastutust valmis kandma.

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: