Konverents

Tahad töötajat motiveerida – loo temaga hea kontakt!

MERIT PÄRNPUU

29. november 2017, 10:12
Kaido Pajumaa

Mida vähem inimesed tunnetavad oma juhiga kontakti, seda vähem viitsivad nad ka pingutada, rääkis Juhtimislaboris “Kuidas olla tõhus juht?” teist korda aasta koolitajaks valitud juhtide ja meeskondade koolitaja Kaido Pajumaa.

Töötajad teevad ära täpselt nii palju, kui palk seda nende arvates väärib, aga et nad pingutaksid ja mõtleksid päriselt kaasa, seda ei tasu oma töötajad unarusse jätnud juhil oodata, kõneles Pajumaa juhi arengukahvlitest, mida võib samahästi nimetada ka spetsialisti lõksuks.
Kuna tänapäeva ärid on nii homogeensed, saab ettevõtte ainuke konkurentsieelis olla mõnus töökultuur ja meeskonnas valitsev tiimitunne. Kuid need pole kerged tekkima, kui juht seab huviorbiiti vaid omaenda huvid ja eesmärgid, nagu kvaliteedinäitajate parandamine, kulude kontrolli alla saamine, käive ja kasumi suurendamine, turuosa kasv, eelarves püsimine. Juht võib küll mõelda, et juhtimine on eesmärkide saavutamine inimeste kaudu, kuid ettevõtte eesmärgid ei paista töötajate jaoks kuigi põnevad.

Firma majandustulemused töötajate und ei riku
“Mõelge päriselt ühe oma töötaja peale,” lausus Pajumaa, “ja küsige endalt seepeale, et kui suur on tõenäosus, et see töötaja ei suuda reede õhtul uinuda, sest ettevõte ei olnud näiteks eelmises kvartalis eelarves.” “Absurd!” vastas ta. “Kui võtta tavaline reatöötaja ja mõelda, et talle ju peab see ometi huvi pakkuma, sest ma maksan talle palka, siis sa ei saa ignoreerida lihtsat fakti, et talle see ju tegelikult korda ei lähe,” sõnas Pajumaa ja lisas, et isegi paljudele juhtidele ei lähe see korda. 
Pajumaa jätkas, et juht satub sellega tugevasse vastuollu, kui ta üritab tavalist töötajat motiveerida firma käekäiguga. Sest ainuke põhjus, miks töötaja teeb näo, nagu see talle korda läheks, on mure oma kindlustunde pärast. Kui töötaja ütleks, et see on jama, siis võib-olla jääks ta oma tööst ilma. Pajumaa sõnul hoolitseb tark juht hoopis selle eest, et tööl käimine pakuks inimesele natukenegi positiivset tunnet ja et ta ei käiks seal ainult palga nimel rassimas. Juhi ülesanne on saada töötajalt kätte tema tegelik potentsiaal. 

Pihta tasub hakata barjääride lõhkumisest
Kõige esimene tasand, kust võiks motivatsiooni loomisega meeskonnas pihta hakata, on barjääride lõhkumine juhi ja töötajate vahel, ütles meeskondade koolitaja. Rohkem kui Exceli tabel läheb töötajatele korda progressi- ja tiimitunne, töörõõm, kindlustunne, töö tähendus ja pingevaba suhtlemine. Ka see, et valitseks avatus, usaldus ja hea läbisaamine. Ka sisuline dialoog on hea ajend. 
Juhid kipuvad tihtilugu ekslikult arvama, et igasugune kokkupuude töötajatega ongi juba inimestega tegelemine. Näiteks kui minnakse seltsis koosolekule või kliendi juurde. Aga kui hakata sama asja töötaja positsioonilt vaatama, siis tegelikult on kõik need tähelepanuavaldused seotud juhi enda huvide ja eesmärkidega, mitte töötaja omadega. Ja kuni juhi tähelepanu läheb töötajatest mööda, pole tal lootustki oma töötajatelt täielikku potentsiaali kätte saada, märkis motivatsioonikoolitaja.
Töötaja tahab, et juht teda usaldaks, jätkas Pajumaa. Samuti seda, et talle antaks piisav otsustusvabadus ja et juht näitaks oma käitumisega välja, et talle läheb tõesti korda see, et ta tuleb hommikul kohale ja teeb oma asja. 
Kui 20 või 30 aastat tagasi oli juhtimisraamatutes juttu efektiivsusest ja produktiivsusest, siis tänapäeva juhtimisraamatud on inimesekesksed ja räägivad empaatiast, usalduse loomisest, müüride kaotamisest, avatusest jms. Ja nii saab olla ainuke alternatiiv kandilisele juhtimisstiilile muuta juhtimist natukenegi ümmargusemaks. Juht ei saa unustada seda, et tal on ülesanded vaja ära teha, sest selleks ta ju juhiks määrati ja meeskond loodi. Aga kui töötajad hakkavad nägema, et juht pöörab osa oma ajast ka töötajate eesmärkidele, siis usutavasti nende valmisolek juhile (ja ettevõttele) midagi omalt poolt rohkem vastu anda kasvab, märkis ta.
Kui inimesel on valida, kas ta töötab firmas, kus juhi fookus on vaid ettevõtte käekäigul, sest teda muu lihtsalt ei huvita, või firmas, kus juht on loonud oma töötajatega hea kontakti ja kus valitseb meeldiv töökultuur, siis ilmselgelt eelistab ta viimast ettevõtet, kommenteeris Pajumaa.

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: