Pärnu Finantskonverents

Ärimudelid – moodne teema, aga mitte moeröögatus

VILLU ZIRNASK

16. veebruar 2016, 00:01

Ärimudelitest räägitakse viimasel ajal nii palju, et skeptilisel inimesel tekib kiusatus liigitada see teema järjekordseks ärinõustamise moeröögatuseks. Moodne – seda küll. Röögatus – seda mitte. Ärimudelite loomise ja analüüsimise meetodites on küllalt igavikulist sisu, et jääda püsima ärijuhtimise põhivarustusse.

Esimest korda kasutati mõistet „ärimudel“ ärikirjanduses küll juba 1957. aastal, aga tõeliselt sündis see teema alles 1990-ndate keskpaigas koos digitaalmajandusega. Alguses keerles jutt küllaltki IT-keskselt süsteemide modelleerimise ümber, aga peagi pöörati üldmõistetavamatele radadele. Viimased 10-15 aastat räägitakse ärimudelitega seoses väärtuse loomisest ärimudeli innovatsiooni kaudu. Ning nii rikkalikult illustreeritud, infotehnoloogiliselt visualiseeritud ja näidetega ohtramalt varustatud materjale kui ärimudelikonsultantidel pole ärinõustamise ajaloos varem vist olnud. Pole olnud ka nii palju tasuta (aga samas asjalikke) isuäratusmaterjale.

Huvitav on muide see, et idufirmanduses, millega seoses ärimudelite innovatsioonist rääkima hakati, on jäme ots endiselt USA firmade käes, peaaegu kõik viimase 50 aasta revolutsioonilised ärimudeliinnovatsioonid on samuti pärit USA-st. Aga ärimudelite innovatsiooni õpetamises on kõige tugevamalt esindatud šveitslased ja hollandlased. Kes oskab, see teeb, kes ei oska, see õpetab?

Teema populaarsuse tõusu näitab ilmekalt see, et 2001. aastal kasutati sõna ärimudel 659 akadeemilises artiklis, aga 2010. aastal puudutas seda teemat juba 6107 artiklit.

Alex Osterwalder – praegu ilmselt kuulsaim ärimudeliguru – kaitses doktoriväitekirja, mille baasil ta hiljem töötas välja ärilõuendi (business model canvas) meetodi, 2004. aastal Lausanne´i ülikoolis. Keda huvitab, saab tema töö „The business model ontology. A proposition in a design science approach“ alla laadida siit. Osterwalderi ja Yves Pigneuri bestseller „Ärimudeli generatsioon. Praktiline juhend visionääridele, mängureeglite muutjatele“ ilmus 2014. aastal ka eesti keeles. Osterwalderi ja tiimi tegemisi kajastab veebileht www.strategyzer.com.

Osterwalderi kiitmisest siinkohal piisab, sest Pärnu Finantskonverentsi peaesineja Felix Hofmann kuulub temaga konkureerivasse rühmitusse. See on BMI-lab, St. Galleni ülikooli tehnoloogiajuhtimise instituudi allüksus (www.bmi-lab.ch).

BMI-lab´i meetodit tutvustavad Oliver Gassmann, Karolin Frankenberger ja Michaela Csik raamatus „The Business Model Navigator: 55 Models That Will Revolutionise Your Business“. Seda ei ole veel nii paljudesse keeltesse tõlgitud kui Osterwalderi raamatut, ka eesti keelde veel mitte. See-eest esineb selle koolkonna esindaja Pärnu Finantskonverentsil.

Ärimudelite genereerimise meetodeid on veel:

-          The Four-Box Business Model, mida Mark W. Johnson tutvustab raamatus „Seizing the White Space: Business Model Innovation for Growth and Renewal“;

-          STOF Model, mida Harry Bouwman, Henny de Vos ja Timber Haaker kirjeldavad raamatus „Mobile Service Innovation and Business Models“;

-          E3 Value, millele Jaap Gordijn pani aluse Amsterdami Vabas Ülikoolis kaitstud doktoritöös „Value-based requirements Engineering: Exploring innovatie e-commerce ideas“. Selle ja muudki materjali leiab siit.

Neist ja veel mõnedest teisteski ärimudelite genereerimise meetoditest annab ülevaate Queenslandi tehnoloogiaülikooli õppejõu Erwin Fielti koostatud ülevaatest „Business Service Management: Understanding business models“, mille saab alla laadida aadressilt eprints.qut.edu.au/41609/. Samuti on tasuta kättesaadav Aalborgi ülikooli professorite Christian Nielseni ja Morten Lundi kirjutatud sissejuhatus ärimudelite teemasse „The Basics of Business Models“.

Jutu lõppu võiks lisada ka definitsiooni, mis on ärimudel. Lõppu sellepärast, et ärimudelite genereerimine ja innovatsioon on sedavõrd uus ja praktiline distsipliin, et üheselt mõistetavat selgepiirilist definitsiooni ei ole välja kujunenud. Seega: kõik kasutavad seda sõna, aga piiritlevad ärimudelit mõnevõrra erinevalt – hõlmavad erineval määral ka strateegiat, väärtusahelat jmt kontseptsioone.

BMI-lab (ja finantskonverentsile esinema tulev Hoffmann) lähtuvad järgmisest definitsioonist: „Ärimudel defineerib, kes on teie kliendid, mida te müüte, kuidas te valmistate oma pakkumist ja miks teie äri on kasumlik. Küsimustest „kes-mis-kuidas-miks“ esimesed kaks (kes-mis) tegelevad ärimudeli ettevõtteväliste aspektidega ja viimased kaks (kuidas-miks) ettevõttesiste aspektidega.“ Ärimudeli innovatsioon eeldab BMI-labi arusaama järgi neist neljast vähemalt kahe komponendi muutmist.

Pärnu Finantskonverents “Ajujaht ärimudelitele” toimub 14.-15. aprillil Pärnu Kontserdimajas. Lisainfot saad lugeda siit.

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Privaatsustingimused

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: