Pärnu Finantskonverents

Finantskonverentsi peaesineja Felix Hofmann: arusaamine ärimudelist annab juurde paindlikkust

VILLU ZIRNASK

29. veebruar 2016, 15:03
Felix Hofmann (BMI-Lab juht)

Pärnu Finantskonverentsi peaesineja Felix Hofmann on Šveitsi St. Galleni ülikooli spin-off ettevõtte BMI-Lab juht.

BMI-Lab uurib ärimudeleid, aitab ettevõtetel neid uuendada, korraldab juhtidele ärimudelite-teemalisi töötubasid jmt. Enne BMI-Labi oli Hofmann e-raamatute levitamise platvormi PaperC kaasasutaja ja juht. Hariduse on ta saanud St. Galleni ülikoolist ning Berliini majandus- ja õiguskoolist.

St. Galleni BMI-Lab ei ole ainus Šveitsi ettevõte maailma juhtivate ärimudelikonsultantide seas. Miks on just Šveitsist saanud liider ärimudelite innovatsioonimetodoloogiate vallas, kui kõige enam ärimudelite innovatsiooni on viimastel aastakümnetel toimunud USA ettevõtetes?

See on juhtunud, sest meil on suurepärased ülikoolid – St. Galleni ülikool, Lausanne´i ülikool [kust sai tuule tiibadesse ärilõuendi meetodi autor Alex Osterwalder – toim], ETH Zürich ja teisedki. Praktilises plaanis sünnib rohkem ärimudelite innovatsiooni siiski endiselt rohkem USA-s kui Euroopas.

Kas Šveitsi (ja üldse Euroopa) vahe USA-ga on hakanud vähenema tänu meetoditele ja tööriistadele, mida te ärimudelite loomiseks ja uuendamiseks olete välja töötanud?

Teatud määral kindlasti, sest need meetodid aitavad ettevõtetel ärimudelitest paremini aru saada. Kuid on ka teisi tähtsaid aspekte, millest ärimudelite innovatsioon sõltub – ärikultuur, kogemused… Euroopa ettevõtted on ärimudelite innovatsioonile hakanud tähelepanu pöörama alles viimastel aastatel, aga USA sündinud suurinnovaatoritel nagu Amazon või Google on selles 10-15-aastane kogemus. Nad on endiselt Euroopast ees.

Kas teie klientide seas on rohkem Euroopa või USA ettevõtteid?

Põhiliselt Euroopa ettevõtted, aga on ka rahvusvahelisi ettevõtteid. USA ettevõtteid ei ole me seni eriti nõustanud.

Kas saate tuua mõned näited ettevõtetest, kes on BMI-Labi ärimudeli navigaatorit edukalt kasutanud?

Näiteks Swisscom, Šveitsi suurim telekomiettevõtja. Me oleme aidanud neil välja töötada uusi teenuste hinnastamise mudeleid. Veel oleme nõustanud näiteks kommunaalteenuste ettevõtteid Saksamaal küsimuses, millist ärimudelit rakendada targa tänavavalgustuse puhul.

Reeglina me ei tööta välja kliendi ärimudelit – seda teeb ettevõte ise, meie aitame selleks vajalike tööriistadega ning protsessi juhtimisega. Anname raamistiku, milles ettevõte saab oma ideesid arendada.

Kuidas on ärimudel analüüs seotud ärianalüüsi teiste meetodite ja kontseptsioonidega? Näiteks äriplaani ja -strateegiaga, SWOT-analüüsiga… Kas ärimudeli analüüs on neist mõned ebavajalikuks muutnud või tuleb seda teha neile lisaks?

Ärimudeli analüüs on väga terviklik lähenemine, puudutades ka tooteinnovatsiooni, protsessiinnovatsiooni jne. Ärimudeli innovatsioon tähendab, et ettevõte uuendab ennast samaaegselt mitmes dimensioonis. Ei muudeta üksnes toodet või teenust, vaid ka seda, kuidas seda toodetakse või turustatakse. Kokkuvõttes muutub kogu äriloogika, tegemist on laiaulatuslikuma muutusega kui strateegia muutus.

Mis puutub erinevatesse ärianalüüsi tööriistadesse nagu SWOT jmt, siis neid saab ärimudeli analüüsimiseks endiselt kasutada. Ja uuele ärimudelile üle minemiseks võib koostada äriplaani. Ärimudel ei asenda äriplaani.

Äriplaan on struktureeritud ja lineaarne. Ärimudel on paindlik. Äriplaani keskne osa võib olla ärimudeli kirjeldus – kuidas ettevõte väärtust loob ja raha teenib, kuidas ettevõtet juhitakse … Ärimudel kirjeldab ettevõtte üldist äriloogikat, mitte seda, kui palju raha ühes või teises etapis tuleb teenida.

Seega peaksid ettevõtjad koostama mõlemad: nii ärimudeli kui ka äriplaani?

Jah, neid lähenemisi võiks kombineerida. Hea arusaamine oma ärimudelist annab ettevõttele juurde paindlikkust. Ärimudeli kontseptsioon sai tuntuks ja kasulikuks siis, kui hoogu hakkas koguma äri digitaliseerimine. Digitaliseerimine suurendab võimalike ärimudelite hulka, annab uusi võimalusi äri korraldamiseks. Nüüdseks on digitaliseerimine jõudnud pea kõikidele tegevusaladele. Enne digitaliseerimist räägiti ärimudelitest vähe, sest oli vähe võimalusi äri korraldamiseks olemasolevast teistmoodi. Nüüd on valikuvariante palju rohkem, sellest ka kasvav huvi ärimudelite teema vastu.

Pikemat intervjuud Felix Hofmanniga võite lugeda Äripäeva infolehe Finantsjuhtimine märtsinumbrist.

Felix Hofmann esineb  Pärnu Finantskonverentsil 14.-15. aprillil. Lisainfot konverentsi programmi kohta saad lugeda siit.

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Privaatsustingimused

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: