Kristel Kruustük: Protsessid paika ja gaas põhja!

SIGNE SILLASOO, KAASAUTOR

02. veebruar 2017, 11:46

Mobiilirakendusi testiva idufirma Testlio asutaja ja tegevjuhi Kristel Kruustüki sõnul on vaja praegustel noortel tööd tehes visiooni, mille suunas liikuda, mitte lihtsalt tööülesandeid. Seetõttu ei salga ta, et Testlio eesmärgiks ei ole midagi vähemat, kui turuliidriks kasvamine ja seeläbi miljonite mobiilirakenduste kasutajate argipäeva mõjutamine.

Vestleme Kristeliga ühel tööpäeva lõunal Telliskivis asuvas avaras ja moodsas Testlio kontoris. Naerusuiselt võtab ta meid vastu ja juhatab laua juurde. Ruumis toksib hulk inimesi samal ajal süvenenud nägudega arvutiekraanide taga klahve. Kes istub laua taga, kes on koha leidnud mõnusalt diivanil. Sekka kõlab aeg-ajalt jutuvada ja naeru.

See on IT-firma n-ö argipäev. Selle kõigeni jõudmiseks on kulunud aga pea neli aastat – Testlio asutas Kristel 2013. aasta aprillis 24aastaselt koos Marko Kruustükiga, kes on nüüdseks ka tema abikaasa.

Kasv on idufirmale kohaselt olnud sellest ajast saadik väga kiire – firma on kaasanud praeguseks ligi 8 miljonit dollarit investeeringuid, kollektiiv kasvanud enam kui 50liikmeliseks ja kontor tegutsemas lisaks Tallinnale ka San Franciscos.

Seetõttu on Kristeli elu praegu täis reisimist, inimestega suhtlemist ja pidevat väga kaalukate otsuste tegemist. “Mu päevad on väga hektilised ja põnevad – iga päev on uued väljakutsed, millega tegeleda,” sõnab ta.

Edu võti: õige ajastus

Küsimusele, kuidas ta teab, et teeb firma arengu seisukohalt juhina väga kiire arenemistempo juures üldse õigeid otsuseid, on tal vastus kiirelt võtta. “Ei teagi. Mida ma tean, on see, et mul on väga tugevad inimesed tiimis, kes aitavad mul neid otsuseid teha,” lausub ta ja lisab: “Ma olen enda arust võtnud tiimi inimesed, kes on minust palju targemad. Neil on kogemusi. Nad tulevad ettevõtetest, mis on sarnast kasvu ja väljakutseid läbi elanud.”

Päeva lõpuks sõltub firma edukus aga Kristeli sõnul eelkõige ajastusest, kas see on õigel ajal tehtud, alles siis mängib rolli tiimi tugevus.

Hea näitena toob ta välja Airbnb, millesarnaseid ettevõtmisi oli katsetatud varem kümneid kordi, aga edutult. “Kui Airbnb turule tuli, oli majandussurutis. Inimesed tahtsid ükskõik, kuidas lisaraha teenida. Airbnb andis neile selle võimaluse. Davai, rendi oma tuba, korter välja ja saad raha,” räägib Kristel firma põhimõttest. Kõik klappis seejuures. Ajastus ja tiim olid õiged.

Ka Testlio osas on ta väga lootusrikas ja kõneleb kõigest suure õhinaga. Firma eesmärgiks on Kristeli sõnul saada mobiilirakenduste testimise vallas turuliidriks ning muuta nii seda, kuidas ettevõtted testimist teevad kui ka võimalikult paljude testijate elusid üle maailma, pakkudes neile võimalust töötada maailma suurimate brändide jaoks. Millistest brändidest on jutt, selle jätab Kristel enda teada.

Üksi mängides ei saa võita

Tööelus on oluline seega nii koostöö kui konkurents. “Kui konkurentsi ei oleks, siis ei teaks, kas sa teed oma klientidele asja, mida nad vajavad. Ja koostöö… Kui meil oleks 50 inimest, kes omavahel ei suhtleks, siis me ei jõuaks mitte kuskile,” on Kristel veendunud ja toob näite korvpallist, mida ta kunagi väga mängida armastas: “Kui sa üksi mängid, siis sa üksi ei võida ju mingit meeskonda ära. Sa pead koostööd tegema.”

Raamatus “Extreme Ownership”, mida Pipedrive’i juht Timo Rein tal kunagi lugeda soovitas, on Kristeli sõnul teine väga ilmekas näide selle kohta. Seal on juttu USA mereväe sõjaväelastest, kes läbivad väga ekstreemseid treeninguid. Üks sõjaväelaste meeskond kogu aeg kaotas, teine võitis. Kui neil kahel tiimil juhid ära vahetati, sai kõige nõrgem tiim kõige tugevamaks. “Nii ongi. Juhid peavad oskama panna oma meeskonna koostööd tegema, see on väga-väga oluline.” Nii on ka Kristeli jaoks inimeste rahulolu, pühendumine, motiveeritus ja liikumine ühise eesmärgi poole väga tähtsad, mida ta vestluse käigus mitmeid kordi mainib.

Testlio veduri ja liidrina on Kristel enda sõnul hooliv, aga ka n-ö all over the place. “Mul on visioon, ja kogu aeg hästi palju ideid. Võiksin ringi joosta ja kõigile ideid anda,” sõnab ta. Abikaasa Marko, kes on firma teine omanik, on seevastu tema sõnul rohkem selline, kes võtab asja kätte ja teeb kohe ära. “Me hästi palju balansseerime teineteist,” rõhutab ta ja arvab, et nende erinevus inimestena on ainult plussiks.

Abikaasa Marko poolt pulmadeks kingitud hobune Rockefeller aitab Kristelil olla enesekindel ja kannatlik ning võtta aega iseenda jaoks, mis omakord aitab tal ka oma firmat paremini juhtida.

Hobune aitab firmat juhtida

Kristeli sõnul on iga firma oma juhi peegeldus – kui juht on motiveeritud ja õnnelik, siis on seda ka tiimiliikmed. Peegelpilt, mida ta Testlio meeskonda vaadates näeb, tekitab temas hea tunde.

Seetõttu vastab Kristel küsimusele, kas ta tahaks enda alluvuses töötada, naerusuiselt ja kiiresti jaatavalt. “Ma arvan, et pean kogu aeg niimoodi mõtlemagi. Ma tahan, et kõigil oleks siin hea ja seetõttu pean ma olema ka väga hea juht,” toonitab ta.

Tööelus ja juhina vormis püsimiseks on oluline aga aeg aeg-ajalt maha võtta. “Ma ei ole otseselt läbi põlenud, aga olnud seal ääre peal,” räägib ta. See äär sõltub Kristeli sõnul inimese rahulolust. “Sa tunned oma keha ja mõtteid. Kui sa oled õnnetu, kõik, mis sa teed, ei too tulemust, siis võib see äärmiselt raske olla. Ma arvan, et kuna olen ettevõtjana täiesti beebikingades, siis on minu jaoks mõned tagasilöögid olnud palju raskemad ja valusamad kui näiteks Marko jaoks, kes on teinud ettevõtteid praeguseks 15 aastat.”

Marko suhtumine stiilis “ei ole hullu, lähme edasi” on teda seejuures aidanud. Inimesed võiksidki Kristeli sõnul aidata üksteisele sagedamini meelde tuletada, et ei ole midagi õudset, kui kõik ei õnnestu. “Ma süstin kõigisse seda, et jah, meil on väljakutsed, aga kõik saab korda. Sa pead liidrina kõigepealt iseennast seda uskuma panema ja siis oma tiimile jagama.”

Lisaks on Kristeli sõnul oluline leida ka tööväliseid väljundeid, olgu selleks siis lemmikloom või mõni hobi. Temal on selleks klaverimäng ja ratsutamine. Mainides hobust Rockefeller, kelle Marko talle pulmadeks kinkis, läheb Kristeli nägu särama. Lisaks ratsutamise rõõmule on Kristel õppinud oma hobuselt justnimelt seda, kui oluline on enda jaoks aega võtta, ennast füüsiliselt liigutada ning kannatlik ja enesekindel olla, see aitab tal ka firmat paremini juhtida.

Ka kontoris on Kristel puhkuse ja lõõgastumise olulisusele tähelepanu juhtinud. “Olen rääkinud sellest, et inimesed endale aega pühendaksid. Meil on ka Testlios hüvedena massaaž, treeningukulude osaline katmine ning kontorisse toodud xBox, lauajalgpall ning Oculus Rift, et vahepeal saaks “juhtme seinast välja tõmmata”. “

Firma inimesed loovad juhtimisteooria

Ühestki konkreetset juhtimispõhimõttest või -teooriast firmas asjade korraldamiseks Kristel ei juhindu.

“Juhtimisteooriatega on minu arvates nii, et nad kõik aeguvad mingis firma elufaasis. Sa pead pidevalt end vastavalt olukorrale häälestama ning alati ei ole ainuõiget vastust. Meie inimesed on kogu meie alus ning juhtimisteooria. Mis töötas eile, ei pruugi täna enam töötada või mis töötab ühele firmale, ei pruugi töötada teisele. On oluline alati firmaga kaasas käia, kuulata oma tiimi ning ennast arendada. Aga testinud oleme me selle paari aasta jooksul palju – viimased kõige selgemad õppetunnid on seotud sellega, et kõik vajame selgeid eesmärke, mille poole püüelda,” toonitab ta.

Teiste ettevõtjate tegemisi ja blogisid jälgib Kristel aga küll. Inspiratsiooniallikana toob ta välja näiteks selle, kuidas Elon Musk asju teeb või oma ideid presenteerib. “Mark Zuckerberg on ka väga äge. Seda, kuidas ta on arenenud koolipoisist väga mõjuvõimsaks inimeseks, on nii äge vaadata. Lisaks jagavad nad kogu aeg ka oma learning curve’e.” Veel kõlavad tema suust Facebooki tegevjuhi Sheryl Sandbergi, Pipedrive’i loojate Timo Reini ja Ragnar Sassi ning TransferWise’i nimed.

Praeguses ametis hakkama saamiseks on ta enda sõnul kõige enam õppinud aga Steve Semelsbergerilt, kes on ka üks Testlio investoreid. “Algusaegadel oli tema see, kes meid hästi palju tagant tõukas. Ta ütles, et nüüd peate müügiinimese palkama, seda, teist ja kolmandat tegema, avardas meie piire. Ma arvan, et nüüd tuleb meil see Markoga loomulikult. Teame, et me ei saa mugavaks muutuda.”

Ämbreid on nende aastate jooksul ka kolistatud, ning sellest on palju õpitud. Kristel tunnistab, et nii tal kui Markol puudus alguses suure ettevõtte ja suurte meeskondade juhtimise kogemus. “Kui ma peaksin uue ettevõtte tegema, siis ma palkaksin kiiremini tugevad juhid, kellel on kogemus,” toob ta ühe näite. “Testlio algusaegadel me ei saatnud kliendile ka arvet pool aastat. Ühel hetkel läks see firma pankrotti ja me ei saanudki raha enam kätte,” räägib Kristel muigega veel teisest, juba finantsiliselt maksma läinud algusaja apsakast.

Nüüd hoitakse finantsidel ja investeeringutel väga täpselt silma peal, et jõuda seatud sihtideni. ”Meil ei ole kiiret. Oleme enda jaoks eesmärgid paika pannud, mille pool püüdleme, vajadusel teeme neis ka muudatusi. Investorid on ka seda meelt, et võtame rahulikult – arendame protsessid välja ja siis paneme gaasi põhja.”

Kivinenud arusaamad

Ka soostereotüüpidega on Kristel, olles praegu 27aastane edukas juht, oma töös kokku puutunud. Ta toob näite mullusest Moldovas käigust, kus ta tutvustas ühel konverentsil sealsetele ettevõtjatele ja start-up-inimestele Testlio lugu. Konverentsijärgsel õhtusel koosviibimisel tuli tema juurde üks noor mees, kelle suust kõlasid sõnad, et Kristel sai raha üksnes seetõttu, et on ilus ja blond. “Ma mõtlesin siis… Wow, inimesed tõesti mõtlevad nii mõnikord. See on täiesti ebareaalne ju. Rasket tööd ei ole keegi meist justkui teinud.”

Eesti ühiskonnas ta sellist suhtumist õnneks kogenud pole ja rõõmustab pigem selle üle, et pigem on hakatud päris palju ära tegema selleks, et innustada naisi ja noori tüdrukuid ettevõtlikumad olema. Näiteks on fookustatud Garage48 erinevad üritused naistele, niisamuti korraldatakse töötubasid 13–15aastastele tüdrukutele. “On minu meelest hästi oluline, et me aitaksime ühiskonnas eeskujusid luua,” mainib ta ja lisab, et pole ise küll kunagi mõelnud, et naiseks olemine takistaks midagi tegemast, küll aga sisendatakse seda noortele naistele paljudes kultuurides ja perekondades.

 

Kristel Kruustük esineb 18.-19. mail toimuval Pärnu Juhtimiskonverentsil teemal "Kuidas Testlio tiim on tänu koostöövõimele jõudnud maailma edukaimate ettevõteteni?.
Lisaks Kristelile on laval ka Brexiti eestvedaja Nigel Farage, dirigent Kristjan Järvi, Edinburghi lennujaama nõukogu esimees John Elvidge, endine sõjaväepiloot Nick Goodwyn, Erply tegevjuht Kristjan Hiiemaa, Ekspress Grupi juhatuse esimees Mari-Liis Rüütsalu, KAPO peadirektor Arnold Sinisalu, Tuleva pensioniühistu asutaja Daniel Vaarik ja paljud teised!
Vaata programmi ja registreeru SIIN.

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: