Raamatuarvustus

Juhi peamised ülesanded on saada tulemusi ja hoida inimesi

ANTO LIIVAT, EBSI LEKTOR, JUHTIMISTREENER

03. november 2017, 00:01
Anto Liivat, EBSi lektor ja juhtimistreener

Oktoobris ilmus Mark Horstmani raamat “Tõhus juht”, mis annab kätte inimeste juhtimiseks vajalikud otsad. Sageli õpitakse juhtimist katse ja eksituse meetodil, aga kiirem ja tõhusam on õppida juba teada faktidest ja läbitehtud kogemustest.

Mark Horstmani sõnul loete tema raamatut osalt kindlasti just seepärast, et te polnud vähimatki juhikoolitust saanud, enne kui sellesse rolli tõusite. Tihtipeale kiputaksegi arvama, et juhtimine on imelihtne. Ja mõnd juhtimisõpikut lugedes võibki selline mulje jääda, justkui heaks juhiks saamiseks tuleb vaid õigesti planeerida, organiseerida, olla eestvedajaks ning kontrollida.
Samahästi võiks imelihtsaks pidada kalapüüki – tuleb vaid minna õigel ajal sobiva püügiriistaga õigesse kohta õngitsema ning kala muudkui tuleb. Kõik, kes on aga juhtimise või kalapüügiga praktikas lähemalt kokku puutunud, teavad, et tulemuste saavutamine pole sugugi nii kerge, kui esmapilgul paista võib.
Spetsialistist juhiks saamine ei ole väike samm. Olen viimase kümne aasta jooksul korraldanud palju koolitusi esmatasandi juhtidele nii suuremates kui ka väiksemates ettevõtetes.
Spetsialistist juhiks saamine võib tähendada ametiredelil vaid üht väikest sammu, aga kõik, kes on selle sammu astunud, teavad, kui suur on tegelikult muutus. Muutub nii see, mille järgi hinnatakse teie tööpanust, kui ka see, millist käitumist teilt oodatakse.
Raamat “Tõhus juht” pakub ülevaate olulistest baasoskustest, mille juhid omandavad tavaliselt aastatepikkuse harjutamise tulemusena n-ö katse ja eksituse meetodil, aga ka hulganisti praktilisi käitumisjuhiseid. Viimane on vast olulisemgi, sest juba enne, kui jõuate end juhirollist leides juhtimisteooriaga põhjalikult tutvuda, tuleb teil hakata tegutsema.

Jääge iseendaks
Voorus on eelkõige harjumus ja harjumus omandatakse harjutamise teel. Ükski Horstmani raamatus käsitletud oskustest või käitumisjuhistest ei ole juhtimisega kokku puutunud inimeste jaoks uus või üllatav, aga need on tõhusad, kui neid järjepidevalt rakendada. Seejuures tasub aga meeles pidada, et mistahes juhtimisvõtete kasutamine on alati kontekstitundlik ja soovitud tulemuseni võib viia mitu õiget rada. Sestap julgustan teid leidma raamatust üles praktikad ja tehnikad, mis just teile sobivad, ja jääma mistahes tööriistu kasutades iseendaks, püüdmata liigselt kopeerida kellegi teise töövõtteid. Ja ärge unustage, et juhiks olemine ei ole kohustus – see on valik. Kui juhtida hea tuju ja armastusega, tuleb see paremini välja.

 

Neli kõige tähtsamat juhtimiskäitumist
1. Õppige oma inimesi tundma. Kuigi juhi esmane ülesanne on saavutada häid tulemusi, ei ole strateegia kujundamine, ülesannete määramine, ressursside planeerimine ega prioriteetide analüüsimine kõige tähtsam asi, mida ta teha saab. Tuleb hoopis õppida tundma neid inimesi, kellel on oskused ja kes töö tegelikult ära teevad. Manager Toolsi aastatepikkused andmed näitavad, et üldjuhul juht, kes tunneb oma meeskonnaliikmeid ühe standardhälbe jagu paremini kui keskmine juht, saavutab tulemused, mis on kahe standardhälbe võrra paremad kui keskmise juhi tulemused.

2. Rääkige töö tulemuslikkusest. Kas teie tulemuslikkus paraneks, kui te saaksite ülemuselt sagedamini oma töö kohta tagasisidet? Enamik spetsialiste vastab sellele küsimusele nagu ühest suust jaatavalt. Kõigega, mida tehakse tipptasemel, kaasneb rohke tulemuslikkust puudutav tagasiside. Isegi tehnoloogia, mida me iga päev kasutame, tugineb töö tulemuslikkuse kohta saadud tagasisidele.

3. Nõudke rohkem. Juht ei vastuta üksnes olukorra säilimise, vaid ka meeskonna kui terviku tulemuslikkuse parandamise eest. Parim viis, kuidas meeskonna sooritust parandada, on parandada iga liikme sooritust. Tõhus juht nõuab ühel või teisel moel alati rohkem. Olla tõhus juht tähendab innustada ja inspireerida kõiki alluvaid saavutama paremaid tulemusi, isegi kui nad ütlevad, et nad ei taha seda.

4. Suunake tööd allapoole. Kui on mingi ülesanne, mille võib täita nii juht ise kui ka mõni tema alluv, siis peab selle töö tegema alluv, mitte juht, sest alluva tööjõud on odavam. Kui on võimalik saavutada vastuvõetav kvaliteet väiksema kuluga, siis tuleb seda võimalust kasutada.

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: