Raamatuarvustus

Sotsiaalse mõju mõistmine aitab eesmärke saavutada

RAIN TUNGER, RESTORANIDE RATASKAEVU 16 JA PEGASUS TEENINDUSJUHT, JUHATUSE LIIGE

19. veebruar 2018, 12:40
Rain Tunger, restoranide Rataskaevu 16 ja Pegasus teenindusjuht, juhatuse liige

Kas ka teie arvate, nagu minagi arvasin, et oleme oma valikutes vabad, iseteadlikud ja ainuisikuliselt vastutavad? Et vaatamata kõikvõimalikele välistele, nähtavatele ja nähtamatutele teguritele teeme oma igapäevaelus otsuseid sõltumatult ja kontrollitult?

Jonah Bergeri raamatut lugedes muutub kahjuks juba alguses see julgustav mõte illusiooniks ja variseb kolinal kokku. Pean tunnistama, et seda oli raske vastu võtta. Pennsylvania Ülikooli professor Jonah Berger on võtnud sihiks välja selgitada, kui väga oleme sotsiaalselt mõjutatavad. Teisisõnu, kui paljud meie otsused on otseses või kaudses sõltuvuses teistest inimestest, kogukonnast ja ühiskonnast üldse. Ambitsioonikas lähteülesanne hõlmab paljusid tahke. Pean tõdema, et autor on küsimusele vastust otsides olnud ülimalt põhjalik ja sellega väga hästi hakkama saanud.

Info enda kasuks tööle

See raamat on analüüsiv ja konstruktiivne ning toetub hulgale teaduslikele uuringutele, küsitlustele ja vaatlustele. Kaasatud on paljude Ameerika mainekate ülikoolide akadeemikute seisukohad ning seega meid mõjutavate tegurite kohta välja toodud palju ümberlükkamatuid fakte. Nendest asjadest teadlik olla on igati kasulik ja vajalik. Seni arvasin omaenda tegude ette peeglit seades, et sotsiaalsel mõjul pole minu elus vähimatki rolli. Meie ühiskonnas ei ole enda mõjutada laskmine ju tugevuse märk, vaid pigem taunitav. Kuid see polegi praegu kõige tähtsam.

Minu küsimus on: kas siin raamatus on infot, mida saab enda kasuks tööle panna? Tuleb nentida, et eesmärkide paremaks saavutamiseks on siit palju õppida. Seda nii isiklikus kui ka ärilises plaanis. Näitena toon välja inimeste matkimiskalduvuse, mis on loomulik ja evolutsiooniliselt igati kasulik. Selle teadvustamine aga aitab meil luua paremaid suhteid, parandada müüki ja olla läbirääkimistel edukam. Suureks abiks on see teadmine ka turundusstrateegiate väljatöötamisel ning meeskonna juhtimisel ja motiveerimisel.

Samastumine või eristumine, uudne või tuttav?

Autor arutleb ka inimese eristumisvajaduse üle, mis on kasulik mõistmaks sihtgruppide mitmekesisust ja nende valikuid. Raamat käsitleb ka uudse ja tuttava seoseid. Näiteks liiga uudne on meile võõrastav, liiga tuttav jällegi tüütu. Sealt tekivad terminid optimaalselt eristuv ja mõõdukalt sarnane, millega tuleks arvestada näiteks uute toodete arendamisel ja välja töötamisel.

Viimasena on professor Berger vaadelnud, kuidas inimese motivatsioon sotsiaalsest mõjust oleneb. Selles vallas on ta eelkõige toetunud spordivaldkonnas tehtud uurimustele. Raamatust saavad seega olulisi vastuseid nii müügi ja tootmisega tegelevate ettevõtete juhid, profisportlased ja nende juhendajad kui ka kõik teised. Motivatsioon või selle puudumine määrab paljuski lõpptulemuse, seega on oluline teada, millal inimene loobub ja millal saab indu juurde. Tasub teada, et parim viis inimese käitumuslike harjumuste muutmiseks on teise eeskuju ja mitte miski muu.

 

Raamat on lihtsasti loetav ja arusaadav nii nagu üks silmiavav teekond enesearengu teel olema peakski. Keerukaid teaduslike uurimusi ilmestavad tabavad näited ning huvitavad projektid. Kokkuvõtteks tsiteerin autorit:„Sotsiaalne mõju meie elule on ühtaegu vaikne ja võimas. See, et me seda ei näe, ei tähenda, et seda pole olemas.”

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Privaatsustingimused

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: