Koolitus

Kui avad oma suu, annad maailmale teada, kes sa oled

24. mai 2018, 12:00
Merilin Mändveer

Kui paljud inimesed on loobunud oma unistusest lihtsalt sellepärast, et avalik esinemine tekitab ärevust ja ebamugavustunnet? Hea kõnelemisoskus võib avada paljud uksed ning aitab vastu võtta ambitsioonikamaid samme karjääriredelil.

Veenvalt kõnelemine on oskus, mis võiks saata mistahes valdkonnas töötavat või õppivat inimest, tegelikult üleüldse mistahes inimest, sest "Kui avad oma suu, annad maailmale teada kes sa oled" (Les Brown).

Õnneks aitab avalikult kõnelemise osas reegel - mida rohkem sellega tegeleda, seda professionaalsem esineja sa oled. Hea võimalus oma esinemisoskuste lihvimisega alustamiseks on Martin Veinmanni koolitus "Kuidas muuta oma kõne veenvaks ja meeldejäävaks“. Mina läksin koolitusele, et saada teada, mida esinedes teha ja mida vältida ning mis avalikult kõnelemise juures kõige olulisem on. Martin Veinmann andis minu küsimustele koolituse käigus vastused ning jagas meiega näiteid enda varasematest esinemistest ja kogemustest.

Kõikidele koolitusel osalejatele oli esimesest hetkest kindel see, et Veinmann juba teab, millest räägib. Koolituse atmosfääri tegi meeldivaks asjaolu, et osalejate grupp oli väike, mis tagas hea ning avatud kontakti osalejate ja koolitaja vahel. Kuna Veinmann koolitas inimesi kaasahaaravalt ning humoorikalt, oli koolitus algusest lõpuni põnev ning informatiivne elamus. 

Jagan Sinuga kõige olulisemaid punkte, mida koolituselt teada sain:

1. Kõne ei lähtu sinust, sa esined kuulajatele ning räägid neid puudutaval teemal.

2. Esinemine on dialoog, esineja peab võimaldama kuulajatel sisemist kõnelemist. Selle pärast on kõnes asendamatu tähtsusega pausid, need annavad kuulajale aja, et püüda kinni kõneleja mõtteid ja teha omad järeldused. Vaikus on kuulaja võime kaasa rääkida.

3. Kuulajal peaksid kõne ajal pähe tekkima pildid ehk räägi esinedes seoste põhiselt. On suur vahe kas öelda: „See oli oma 20 meetrit pikk“ või öelda: „See oli sama pikk kui tenniseväljak“. Viimase variandiga tekib kuulajal räägituga seos, mis võimaldab kuuldu lihtsamini meelde jätta.

4. Esinemisega kaasnevast pingest aitab vabaneda väljahingamine! Kui esineja ei hinga korralikult välja, võib jääda lõpetamata nii lause kui ka mõte, mida kõnega edasi anda soovitakse. Esinemisel hinga sügavalt, see tagab sulle hea enesetunde.

5. Hea psüühilise enesetunde tagavad kõnelemise ajal mõtted:

Ma valdan teemat, millest kõnelen.

Ma tean eesmärki, mida selle kõnega saavutada tahan.

Ma usun, et suudan seda.

Ma tahan seda teha.

6. Hea füüsilise enesetunde tagavad kõnelemise ajal:

Toetuspunkti olemasolu, keha asend ning pingevabadus.

Hingamise iseloom.

Kõneaparaadi valmisolek.

7. Esita üks idee korraga. Kõnes on oht kõiki probleeme lahendama hakata, seega lõpeta enne üks idee kui teisega alustad. Samuti mõtle enne lausega alustamist välja, mida öelda tahad, et vältida üneeme ehk pause täitvaid häälitsusi: „ee samuti tahan lisada mm..“

8. Silmside kuulajatega näitab kuulajatele, et väärtustad neid.

9. Ära muuda end, vabasta end!

10. Esinemine on kõnelemise eriolukord, mitte midagi enamat. Igasugune kõnelemine on eneseväljendus. Kui sõnum, mida kuulajateni viia tahetakse, muutub kõneleja jaoks olulisemaks kui see, mida keegi temast mõtleb või kuidas ta teiste ees seisab, siis on võimalik seljatada esinemisega kaasnevad hirmud.

Sain Martin Veinmannilt põhjalikke nõuandeid oma kehakeele, häälelise esituse ning mõtte edastamiseks kõnelemise ajal. Lisaks soovitustele oli ta ise terve koolituse vältel elav näide sellest, kuidas esitada oma kõne veenvalt ja meeldejäävalt. Kuigi ühepäevane koolitus ei garanteeri automaatselt suurepärast esinemisoskust, siis koolituselt saadud näpunäiteid järgides on võimalik varsti lavadel särada ja jääd publikule meelde kui hea kõneleja.

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Privaatsustingimused

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: