Uudised

Kas pehmed juhtimisvõtted on ikka nii pehmed, nagu need kõlavad?

KAIDO PAJUMAA

04. september 2018, 09:51
Kaido Pajumaa, FOTO: Terje Atonen

Juhtimismaailmas on erinevad juhtimisviisid jagatud laias laastus kaheks – kõvad juhtimisvõtted ja pehmed juhtimisvõtted.

Aastaid tagasi ise juhina alustades ühest raamatust lugedes kõlasid need terminid põhjendatuna. Seda eelkõige seetõttu, et kõvad juhtimisvõtted peaksid viima juhi käegakatsutavate tulemusteni, pehmed aga on rohkem taustajõud tegelike tulemuste saavutamiseks. Praegu, 15 aastat hiljem ja pärast seitse aastat koolitajana tegutsemist, ma päris niimoodi enam ei arva.

Kõvad juhtimisvõtted

Kõva juhtimine tähendab ju tegelikult numbrite juhtimist või numbripõhist juhtimist. Seda juhtimisstiili kasutavad juhid on piltlikult öeldes numbrite usku ning inimesed nende jaoks ainult selleks, et numbrid kokku saada. Juhi kogu fookus on suunatud ainult numbrite kättesaamisele ja kõik muu on lihtsalt ressurss selle saavutamiseks, olgu selleks siis arvutid, seadmed, kliendid (kelle ees sellised juhid vähemalt hetkeks vägagi meeldivat nägu teevad, sest nad saavad aru, et kliente ei ole nii lihtne välja vahetada nagu töötajaid) või töötajad.

Nende jaoks on püha kaks asja – Excel ja rohelise värviga number selles. Kuni number on punane, tuleb ressurssidele (sh töötajatele) rohkem peale litsuda, et number roheliseks saada.

Ma küll veidi utreerin näidetega, aga iseenesest ju pole sellisel juhi lähenemisel väga vigagi, sest lõpuks ongi juht ametisse pandud selleks, et kõik oodatud numbrid Excelis rohelisena paistaksid.

Mille üle siis üldse nuriseda? Jah, ega nurisemist ongi sellise juhi puhul kuulda üldjuhul ainult töötajate poolelt, kõik teised on rahul – omanikud saavad oma tulu, kliendid saavad soovitud teenuse ning ka koostööpartneritel elu õitseb.

Mis on aga kummaline – sageli jõuavad just kõvad juhid arglikult juhtimiskoolitustele, sest nad tunnevad, et midagi on siiski paigast ära. Mõni muidugi ei jõua ka, sest pärast pikki aastaid näeb ta jätkuvalt süüdlasi ainult lahkuvates ja vähepühendunud töötajates, mitte aga iseendas.

Aga need, kes koolitusele jõuavad, on segaduses – nad on hingelt heatahtlikud, nad on endast justkui kõik andnud, aga nad tunnevad, et midagi on puudu.

Nad tunnevad, et puudu on töötajate toest ettevõttele ja talle kui juhile isiklikult; nad tunnevad, et töötajad ei mõtle ega tule uuendustega kaasa; nad tunnevad, et töötajad on passiivsed ega avalda arvamust koosolekutel jne. Nad tunnevad, et midagi on valesti, aga nad pole veel aru saanud, kus ebakõla süsteemis on.

Pehmed juhtimisvõtted

Mulle meeldib mõelda juhtimisest kui suhete arendamisest. Miks? Sest mis kasu sul on töötajatest, kui nad ei ole valmis sinu nimel lahingusse minema – loe: endast kõik andma, et parim tulemus ettevõttele tuua.

Olen korduvalt oma artiklites öelnud, et palga eest ei saa pühendumust osta. Sa võid küll kinni maksta inimeste aja ja nende tegevused, aga mitte pühendumust. Pühendumus tuleb välja teenida, selle suurim eeldus on vastastikune austus ja omavaheline hea suhe.

Kui hea on aga ainult kõvasid juhtimisvõtteid kasutava juhi suhe oma töötajatega? Kuivõrd austavad töötajad juhti, kes nendesse samamoodi ressursina suhtub nagu oma masinatesse ning seadmetesse? Kui palju soovivad töötajad astuda lisasammu sellise juhi suunas, kes neid isegi ei märka, kunagi midagi ei küsi, ei arvesta nende mõtetega ning üleüldse töötajatest pidevalt eemale hoiab?

Ma ei usu, et see suhe just hea ja usaldusväärne oleks. Kui suhe on nii nigel, siis miks arvab juht, et tema hurjutamine koosolekutel (“tulemused on nõrgad, tuleb rohkem pingutada”) ja muudatuste läbisurumine ilma küsimata, arutamata ja rääkimata üldse töötajatele kohale jõuab.

Jah, sõnad jõuavad kohale, aga mitte sõnum. Ning selle põhjuseks ei pruugi olla töötajate rumalus, vaid nad on omalt poolt seina enda ning juhi vahele ehitanud.

Nagu ütleb eesti vanasõna: “nagu küla koerale, nii koer külale”. Ära loe siit ekslikult välja, et võrdlen töötajaid koertega, vaid vastupidi – paljud juhid vist teevad seda, sest nende käitumine ei ole hooliv ja lugupidav.

Hirm väljanaermise ees

Tegelikult on tore ka koolitustel näha, kuidas hommikul valjuhäälsed “ma tean juba kõike”-tüüpi juhid pärastlõunaks oluliselt vaiksemaks jäävad.

Mõni isegi keeldub neid pehmeid harjutusi kaasa tegemast, sest ta teab juba ette, et ta ei suuda neid päriselus rakendada – tal pole lihtsalt oma töötajate ja meeskonnaga sellist suhet ning ta kardab, et püüdes nendele läheneda, neid rohkem kaasata ja ka iseennast veidi rohkem avada, naerdakse ta lihtsalt välja.

On ta ju alati olnud kõva kestaga juht, kes kunagi ei küsi, ei märka ning teab kõike. Ja nüüd tuleb koolituselt tagasi ning hakkab mängima hoolivat juhti?

Loomulikult tegelikult ei naera keegi sellist juhti välja, vaid vastupidi – inimeste respekt kasvaks ja nende suhe paraneks väga kiiresti. Need on aga just juhi enda egost tulenevad hirmud, mis ei lase tal muutust ellu viia.

Paljud kõvad juhid on hoopis pehmod

Kokkuvõtvalt võibki öelda, et sageli on kõige kõvema kesta taga olevad juhid oma olemuselt kõige suuremad pehmod ning nõrgukesed.

Nad mängivad kõva juhti ainult tänu sellele, et nendele on antud positsioon ja sellest tulenev võim.

Nende võim põhineb ainult õigusel inimestelt nõuda ja vajadusel neid vallandada. Sellistel kõvadel juhtidel ei ole isiklikku võimu, mis tuleneb teiste inimeste austusest juhi vastu ning suhetest teiste inimestega.

Sellised ainult rollivõimu kasutavad juhid on pidevas hirmus, et nende kõva kest nähakse läbi ja selle alt leitakse üles üks täiesti tavaline ja normaalne inimene nagu me kõik. Selle vältimiseks hoiavadki juhid oma meeskonda piisaval distantsil ja kasutavad oma juhtimises ainult kõvasid juhtimisvõtteid.

Lühiajaliselt need kõvad juhtimisvõtted õigustavadki ennast ning toovad ka tulemusi. Aga praktika näitab, et varem või hiljem on sellised juhid ummikus – nad kas peavad muutma ennast (võtma kasutusele pehmema, inimestekesksema stiili) või muutma meeskonda (sest senine ei mängi kaasa või halvemal juhul inimesed lihtsalt lahkuvad).

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Privaatsustingimused

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: