Uudised

Kuulamine viib veenmisel kaugemale kui augu pähe rääkimine

KEIT AUSNER

27. september 2018, 11:39
Foto: Pixabay.com

Kui me mõtleme mõjutamisest, siis kipume paratamatult tooma paralleele manipuleerimisega.

Selline maik võib olla juures kaudsel mõjutamisel, kus mõjutatakse kolmanda isiku või keskkonna kaudu. Sõnumiga mõjule pääsemine või kellegi veenmine on otsene mõjutamine.

Otsene mõjutamine ei ole trikitamine, see on tegelikult suhtlemisoskuste kasutamine õigel ajal ja õiges kohas. Vaatame mõjutamist positiivses võtmes, rääkides inimeste veenmisest läbi lugupidamise ja ­ausate võtete.

Kuidas partnerit mõjutada ja kuidas saada teada, mis talle üldse mõjub? Alustuseks ütle alati oma vestluspartnerile ausalt, mida sa tahad või ootad. Seejuures ei tohi muidugi olla järsk või teda kuidagi solvata.

Kui sa oled teda teavitanud oma eesmärgist, siis ole valmis kuulama. Sageli arvatakse, et kellegi veenmiseks on vaja rohkem rääkida ja vastaspool oma argumentidega üle kallata.

Tegelikult on asi vastupidine, kuulamine viib sind veenmisel kaugemale kui augu pähe rääkimine. Ainuke aga on see, et sa pead kuulama aktiivselt – küsi, mida ta arvab sinu ettepanekust, palu tal oma seisukohta täpsustada ja kõikvõimalikke kahtlusi avaldada.

Pane vastaspool rääkima, sest see on sinu võimalus koguda infot. Peaasi, et sa ei tormaks liiga kiiresti enda ideed kaitsma. Lõpuni kuulamata ei tea sa veel, millisele nupule tegelikult vajutama peaksid.

On hea, kui võtad oma sõnadega vestluspartneri öeldu kokku ja peegeldad tagasi – see on üks tugevamaid märke sellest, et oled teda püüdnud päriselt mõista.

Mõistmise tajumine omakorda vähendab vestluspartneri vastuseisu, sest tal kaob vajadus end kaitsta. Inimesed üllatuvad väga sageli, kui palju kuulamisoskuse arendamine nende suhteid parandab.

Kõik algab kontakti loomisest, sest sellega lood sa endale eeldused mõju avaldamiseks. Iga kontakt ei alga kergelt ja vahel ei ole partner kuigi suhtlemisaldis. Siin tulevad appi väga konkreetsed small-talk’i ehk viisakusvestluse veeretamise oskused. Selleks, et hakata kedagi üldse veenma, tuleks ta enne soojaks rääkida. Kui sa asud kohe asja juurde, vestluspartnerit häälestamata, on soovitud tulemus raskem tulema.

Viisakusvestluse eesmärk on panna vestluspartner end mugavalt tundma, et ta julgeks sulle ennast avada. Sellele järgneb eelpool mainitud aktiivne kuulamine, mille käigus kogutakse infot ja saadakse teada, mis vestluspartnerile üldse mõjub.

Aktiivse kuulamise eesmärk on panna vestluspartner tundma, et sa mõistad teda päriselt ja saad aru, mida ta sinult ootab.

Kuulamistehnikate ja õigete küsimuste abil väheneb ka tema vastupanu ja suureneb usaldus ning koostöövalmidus. Kui kontakt on loodud ja oled oma vestluspartnerilt võimalikult palju infot kogunud, avaneb sul võimalus asuda teda veenma ja oma ideedega kaasa tõmbama.

Tule mugavustsoonist välja

Suhtlemistreenerid Kadri Kõiv ja Mari-Liis Järg on teinud aastaid videotagasisidega mõjutamisoskuste treeninguid. Tõenäoliselt on esimene mõte igasugusest videotreeningust hirmuäratav. Kadri ja Mari-Liis ütlevad, et videotagasisidega treeningul on kolmekordne efekt.

Esiteks näeb inimene ise ennast ekraanil, teiseks saab ta tagasisidet vestluspartneritelt, keda ta mõjutada üritas, ja kolmandaks toetavad teda suhtlemiseksperdid. See on kõige efektiivsem viis suhtlemisoskuste arendamiseks.

Koolitajad rõhuvad, et kuigi videotagasiside võib tunduda hirmutav, siis kellegi vigadele näpuga näitama ei hakata. Vastupidi, koolitajatena eelistavad Kadri ja Mari-Liis esmalt tuua välja inimese tugevad küljed ja võtted, millega tal tasuks jätkata.

Seejärel leitakse üheskoos arenguvõimalused ning jagatakse väga konkreetseid võtted, mida edaspidises suhtles kasutama hakata.

Koolitjad ütlevad, et sageli tulevad inimesed nende koolitusele mingi konkreetse probleemiga, arenguvestlused valmistavad raskusi, koostööpartner ei ole valmis kuidagi kuulama, meeskond ei tule uute ideedega kaasa jms.

Sellised olukorrad mängitakse koolitusel läbi ja osalejale antakse kaasa väga konkreetsed lahendused, mida järgmine kord samas situatsioonis kasutada.

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Privaatsustingimused

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: