22 november 2016
Jaga lugu:

Kuidas jagada väärtusi neid peale sundimata?

Foto: erakogu

Õpetajana töötamine annab hea arusaama juhi töö argipäevast ning tugeva ettevalmistuse juhina töötamiseks. Seda, kui erinevates maailmades me elame, kuidas asju mõtestame ning milliseid väärtusi kanname, õpetasid mulle kõige rohkem minu 7.-9. klassi õpilased Kurtna Koolis Noored Kooli programmi ajal ning Keila Koolis pärast programmi läbimist.

Ühtse mõistmise suunas

Täiskasvanute maailmas eeldame teatud ühiskondlike väärtuste kandmist ning oskust ja soovi võtta vastutust. Kui inimene ei ole neid haridustee jooksul omandanud, tähendab see tema jaoks enamasti oluliselt kitsamaid valikuvõimalusi enda realiseerimiseks. Ideaalis peaks iga õpilane jõudma mõistmiseni, milliseid väärtusi ta enda käitumisega väljendab, ning oskuse ja soovini seada endale eesmärke ning vastutada nendeni jõudmise eest. 

Paraku, mida rangem on olnud varasem väline kontroll – õpetajad, vanemad, ülemused – seda kauem võtab aega sisemise vastutuse kasvatamine ning seda valusam võib olla üleminek perioodi, kus keegi teine meile enam eesmärke ei sea. Koolis ja tööl muudab vastutuse mittejagamine inimese passiivseks. Ning vastupidi, vastutuse sundimine kellelegi, kes vastutada ei oska või soovi, tekitab isegi parimal juhul korraliku segaduse. Selleks, et õpilased ja töötajad võtaksid vastutust, tuleb neid selles toetada. 

Tõenäoliselt parimaks vahendiks sisemise vastutuse arendamisel on nii koolis kui tööl maailmapiltide ja väärtuste jagamine ning selgitamine; argised näited, kuidas näeb välja väärtuste kandmine ning regulaarne tagasiside, mis on kõik vajalikud selleks, et tekiks ühtne mõistmine – miks me õpime ja töötame, kuidas me erinevates olukordades reageerime ning kuidas saavad sellest aru inimesed meie ümber.

Inimene kui visiitkaart

Väärtuste hoidmine ja arendamine muutub keeruliseks olukorras, kus erinevate eeskujude nägemus olulistest väärtustest oluliselt erineb. Näiteks kui „eduks“ kodus, koolis, sõpruskondades ja tööl on vaja erinevaid käitumismustreid ning eeskujud ei ole väärtuste kandmisel järjepidevad. Kui töötaja väärtused ei lange kokku ettevõtte väärtusega, siis reeglina töötaja lahkub.  

Selleks, et klassiruumis, kus töötajaid valida ei saa, jääksid noortele külge positiivsed väärtused, on kandev roll vanematel, õpetajatel ja (kooli)juhtidel vastavalt kodu, tundide ja (haridus)asutuste ühiste väärtuste kokkuleppimisel, regulaarsel tagasisidel ning väärtuspõhiste otsuste tegemisel. Õpetajate kohta öeldakse, et läbi oma töö õpetavad nad kõige rohkem iseennast. Nii koolis kui tööl “müüvad” kõige paremini edukad, õnnelikud ning positiivseid eeskujud, kuna inimesed tahavad olla nende moodi. Ja kui inimene tahab olla kellegi moodi, siis ta kuulab, jätab meelde ja proovib järgi teha. Kõik õpivad läbi matkimise ning seetõttu on laps kodu ning töötajad ettevõtte visiitkaardid, kes kõik kannavad enda isiksustega sõnumit sellest, kust nad tulevad. 

Kuna haridusmaastikul töötab suhteliselt vähe noori mehi, jäävad nad koolikeskkonnas tahes-tahtmata rohkem silma ning ka nende tegemisi, ütlemisi ja reaktsioone pannakse rohkem tähele. See kannab endas nii võimalust kui kohustust. Lisaks sellele võib noor ja positiivseid väärtusi kandev meesõpetaja olla motiveerivaks jõuks poistele, kellel ei ole lähedasi eeskujusid, et endi haridustee edukalt läbida. Üks vahvamaid mälestusi esimesest kooliaastast on see, kuidas õpilased jäid pärast koolipäeva lõppu sageli klassi, et lihtsalt olla või rääkida – jagada enda mõtteid, küsida ja arutada nende jaoks olulistel teemadel ning jälgida, kuidas õpetaja reageerib.

Tänavu kümendat sünnipäeva tähistav Noored Kooli programm viib võimekad ülikoolilõpetajad ja erialaeksperdid vähemalt kaheks aastaks koolidesse õpetajana tööle. Samal ajal läbivad osalejad koolitusi ja kujunevad programmi jooksul aina paremaks õpetajaks ning eestvedajaks oma kogukonnas.

Noored Kooli programmi saab kandideerida kuni 24. novembrini Noored Kooli kodulehel.

Autor: Harlis Velk, Noored Kooli 3. lennu vilistlane ja digimeedia konsultant FCR Medias

Jaga lugu:
Seotud lood
KONVERENTSID.EE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Pärnu Konverentsid.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenKonverentsid.ee juhtTel: 51 84 004liina.leiten@aripaev.ee
Kaspar Kitsing
Kaspar KitsingReklaamimüügi projektijuhtTel: 569 549 79kaspar.kitsing@aripaev.ee