27 juuni 2017
Jaga lugu:

Juhtimiskultuur 2.0

Kairi Pauskar, TransferWise'i personaliarhitekt  Foto: Veiko Tõkman

TransferWise’is muutub elu ja kasvab töötajate arv kiiremini, kui aastaajad vahetuda jõuavad, rääkis firma personaliarhitekt Kairi Pauskar Pärnu Konverentside Juhtimislaboris.

Mais tuli firmasse tööle näiteks 50 uut inimest, mis tähendab, et heas mõttes valitseb ettevõttes personaliarhitekt Kairi Pauskari sõnul pidev kaos. Seejuures on aga peamine, et firma väärtused oleksid vundamendina paigas, et ühe eesmärgi nimel tegutseda.

Kui Kairi Pauskar TransferWise’iga 2014. aastal liitus, oli firmas tööl ca 60 inimest. Tänaseks on töötajaid üle 700. “Kui sul on tööl 60 inimest, siis need inimesed suhtlevad kõik omavahel tihedalt ja teavad une pealt, mis on firma väärtused. Kui tööl on aga juba 100-150 inimest, siis kõik ei suhtle enam kõigiga ja vähem on asju, mis on iseenesestmõistetavad. Seega peab olema väga selge, mis on firma väärtused, sest olemasolevad töötajad on need, kes hakkavad firma kultuuri ja väärtuseid edasi andma üha järgmistele inimestele, kes tulevad nende tiimi,” sõnas Pauskar.

Kultuur algab juhtidest

TransferWise’i väärtuste kirjapanemine algas kolm aastat tagasi talvepäevadel, kus oli koos ca 40 inimest, kellel paluti vastata kahele küsimusele. Esimene: kui vaatad saalis olevaid inimesi, siis kuidas sa neid iseloomustaksid? Teine küsimus oli, mis teeb TransferWise’i eriliseks? See oli oluliseks sisendiks firma väärtusteni jõudmiseks. “Kaks aastat hiljem, kui meid oli kokku 600, tegime uue harjutuse, kus küsisime inimestelt, mis need väärtused nende jaoks päris elus tähendavad ning kas nad tunnevad, et TransferWise’is elatakse nende järgi?” täpsustas Pauskar. Väärtused jäid toona ikka samaks, ent muutusid veel selgemaks ja konkreetsemaks ning ellu ja töösituatsioonidesse kergesti ülekantavaks.

Ettevõtte kultuur ja toimiva meeskonna loomine algab juhtidest. Üks asi on väärtused kirja panna, teine asi on nende järgi ka päriselt tegutseda.

“Tähtis on see, kuidas sa päriselt nende järgi elad. Kui soovid luua avatud keskkonda ja ütled inimestele, et tulge rääkima, siis see ei toimi, kui su kabinetil on rulood ees või kui keegi tuleb ideega ja sa ei kuulagi teda. Oluline on see, kuidas sa suhtled, tagasisidet annad ja millist käitumist tolereerid,” rõhutas Pauskar. “Kui juhid panevad kirja ühed põhimõtted ja käituvad teisiti, siis see ei toimi.”

TransferWise numbrites veebruaris 40 töötajat, 2017. aasta juunis 700+ töötajat kontoris 450 töötajat mehi ja 46% naisi eri rahvuse Kokku 9 kontorit üle maailma saadavad läbi TransferWise igakuiselt miljard eurot ja säästavad üle 45 miljoni euro kuus saavad raha saata üle 650 valuutasuunas

2014. aasta

Tallinna

54%

Üle 50

Kliendid

Kliendid

Kuula oma inimesi

Kairi sõnul toimiva meeskonna loomiseks ühte võluvitsa ei ole. Iga organisatsioon on erinev. Näiteks võib ühes ettevõttes olla inimeste jaoks olulisteks väärtusteks stabiilsus ja kindel palk ning teises rahvusvahelised võimalused ja isiklik areng. Seega, kui tahad luua toimivat meeskonda, siis on oluline kuulata inimesi ja luua keskkond, kus neil oleks võimalik õnnestuda.

Selleks, et teada saada, mida sinu inimesed väärtustavad ja mis hoiab neid tagasi, võib küsida kahte avatud küsimust: 1. Mis on see põhjus, miks sa hommikul tööle tuled? ja 2. Mis on su kõige suurem frustratsioon.

“Kuna inimesed saavad nendele küsimustele vastata vaba tekstiga, siis tuleb sealt hästi välja, mida kolleegid tegelikult hindavad ning mida tuleks töökeskkonnas muuta,” mainis Pauskar.

Kairi Pauskar, TransferWise'i personaliarhitekt

Kui sa inimesega pidevalt ei suhtle, siis pole mõtet ka kord aastas arenguvestlust teha. Ei ole kasu, kui annad inimesele tagasiside situatsiooni kohta, mis toimus kuus kuud tagasi. See ei ole inimesele toetav ega motiveeriv.

Loo keskkond, kus inimestel on võimalik õnnestuda

Ettevõtte personaliarhitekti sõnul on neli peapõhjust, miks inimesed tahavad hommikul tööle tulla järgmised:

- Missioon. Inimesed saavad teha mõtestatud asja, mis päriselt aitab raha kokku hoida. “Me kasutame väärtustest rääkides palju lugude jutustamist. Oleme teinud näiteks igal aastal raamatu klientide ja töötajate kirjutatud lugudega selle kohta, kes me oleme ja miks see, mis me teeme, on oluline,” selgitas Pauskar.

- Tipptasemel meeskond. Firmas on tööl 50 eri rahvusest erinevate oskuste ja hobidega oma ala tipptalenti. Toredad, avatud, professionaalsed ning andekad inimesed. Millisest rahvuskultuurist keegi pärit on, ei ole oluline. “Kui paned kliendid esimesele kohale, saad asjad tehtud, ei tekita draamat, siis oledki meie kultuuris. Meil ei teki sellelt pinnalt probleeme,” mainis Pauskar.

- Ettevõtlikkus ja isiklik areng. “Inimeste jaoks on oluline, et ettevõte võimaldaks neil isiklikult kasvada. Et neil oleksid uued ülesanded ja võimalus võtta vastutust. Samuti võimalus teha asju teistmoodi,” tunnistas Pauskar. “Me julgustame inimesi tulema välja loovate ideedega ja võtma vastust ideede elluviimise eest. Jagame ka läbipaistvalt ettevõtte infot, kuna siis saavad inimesed teha paremaid otsuseid.”

- Vabadus ja vastutus. “Tavaliselt on organisatsioonil lahendada probleem. Juhtkond valib selleks tiimi ja ütleb, et meil on vaja neid asju lahendada, mida tiimid siis lahendama asuvad,” selgitas Pauskar.

TransferWise’is on vastupidi: juhtidelt tuleb visioon, aga tiimid otsustavad ise, millist probleemi nad lahendavad, mis loob kliendile kõige enam väärtust. “Tiimid on erinevates piirkondades, nt Aasias või Põhja-Ameerikas kliendile kõige lähemal, nemad teavad, mis mured või maksemeetodid on kasutusel,” rääkis Pauskar. Tiimid ise otsustavad, mida teevad. Kõik nende plaanid on seejuures ka kõigile teistele kättesaadavad ja küsimusteks avatud.

Suhtle töötajatega

TransferWise’is on juhi missioon aidata igal tiimiliikmel olla edukas. Et luua usaldusele põhinevat kultuuri, on vaja inimestega pidevalt suhelda. “Meil on unikaalne, et iga nädal või üle nädala toimuvad iga 700 tiimiliikmega vestlused one-on-one (kahe inimese vahel – toim). Me ei usu kord aastas peetavatesse arenguvestlustesse,” rääkis Pauskar ja lisas, et üks ühele vestlustel saab rääkida isiklikust arengust, kuidas neil läheb, kas nad on ülekoormatud, kas neil silm särab jne.

“Kui sa inimesega pidevalt ei suhtle, siis pole mõtet ka kord aastas arenguvestlust teha. Ei ole kasu, kui annad inimesele tagasiside situatsiooni kohta, mis toimus kuus kuud tagasi. See ei ole inimesele toetav ega motiveeriv,” oli Pauskar veendunud.

TransferWise’i neli väärtust:

1. See ei ole lihtsalt töö, see on revolutsioon. Me reaalselt muudame finantsmaailma.No drama, good karma. Meil on tööl inimesi enam kui 50 rahvusest. Esitame üksteisele väljakutseid, küsime pidevalt – miks? Miks me seda teeme, mis väärtust see loob, miks seda vaja on? Kriitikas ja küsimuste esitamises ei ole midagi ründavat ega isiklikku kellegi vastu, vaid soov aidata ideed paremini läbi mõelda ja ka aidata üksteisel areneda.

2. Me saame asjad tehtud. Me mitte ainult ei räägi asjadest, vaid ka teeme need ära.

3. Paneme alati kliendi esikohale. Kõik, mis me teeme, peab väärtust looma. Me ei tee asju lihtsalt sellepärast, et 100 aastat on nii tehtud.

4.

Autor: Signe Sillasoo, kaasautor

Jaga lugu:
Seotud lood
Kõik seotud lood
KONVERENTSID.EE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Pärnu Konverentsid.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenKonverentsid.ee juhtTel: 51 84 004liina.leiten@aripaev.ee
Kaspar Kitsing
Kaspar KitsingReklaamimüügi projektijuhtTel: 569 549 79kaspar.kitsing@aripaev.ee