Kas coaching on mööduv moevool ja koolitused eilne päev?

Kuigi võib tunduda, et coaching on populaarsust kogunud just viimastel aastatel, on see tegelikult väga vana mudel – ka Sokratese õpetusi võib pidada coaching'u praktiseerimiseks.

Toomas Tamsar  Foto: STINA KASE PHOTOGRAPHY

Tõsi küll, juhtimismudelid omandasid vahepeal ajas teise filosoofia – kontroll ja planeerimine, aga on nüüd ringiga coaching'u alustalade poole tagasi jõudmas.

Mis on coaching? Toomas Tamsare sõnul, kes on üks tuntuimaid Eesti tippjuhte ja kes on praeguseks tegelenud seitse aastat erinevate valdkondade juhtide ja juhtkondade coach'imisega, on kõige levinum definitsioon selline: loominguline koostöö kahe inimese vahel, mille eesmärk on parima potentsiaali avaldumine ja tulemuste parandamine. See pole ümberkasvatamine või probleemsete inimeste muutmine, vaid andekuse ja talendi realiseerimine. Tamsarel on tagataskust võtta seda hästi ilmestav slow food ja fast food võrdlus. Fast food olukorrad, kus on vaja kiirelt otsus vastu võtta, mõni asi lukku panna ja kohe edasi liikuda, käivad juhtimisega alati kaasas. Kuid coaching kui juhtimismeetod on pigem slow food – see annab igapäevaelus ja tööprotsessides rohkem ja pikaajalisemaid tulemusi kui kiire reageerimine.

Inimesed on nõus investeerima raha, aga mitte aega

Kui rääkida Eesti turust, siis on näha, et meie juhtimiskvaliteet paraneb järk-järgult. Veel mõni aeg tagasi ei investeeritud juhtimise kvaliteedi parandamisse peaaegu üldse, aga vähehaaval hakkab see muutuma ja inimesed teadvustavad endale aina enam, et juhi käitumine on konkreetselt seotud kogu ettevõtte juhtimiskultuuriga, mis on omakorda otseselt seotud organisatsiooni majandusliku eduga. Küll aga kuuleme tihti, kuidas erinevatesse koolitustesse ja programmidesse suhtutakse pigem kui nice-to-have lisaväärtusesse, aga nendesse päriselt süvenemise asemel teeksid juhid pigem „päris tööd“. Siinkohal tasub meelde tuletada, et jah, juhil on küll väga palju rolle, aga olulisim neist on siiski inimeste eestvedamine. Aja panustamine näitab prioriteetsust ja juhtimiskvaliteedi parandamisel ühekordsed panused ei tööta. Need on teemad, mis peavad olema laual regulaarselt ja pikaajaliselt.

Millist kasu oodata coaching'ust?

On valdkondi, kus coaching'u eesmärgiks on aidata leida inimeste teadlikkust ja eneseolemust, nagu näiteks karjääri-coach'id ja lifecoach'id. Seal on tihti raske tulemusi numbrites kajastada. Küll aga julgeb Tamsar soovitada iga coaching'u suhte algul siiski panna paika kindel numbriline eesmärk, kuidas võiks lõpptulemus ettevõtte majandusnäitajates kajastuda. Kindlasti ei tähenda see, et kui numbreid taga pole, oleks tulemus null. Mida sa tegelikult tahad? Mida sa selle juures kõige rohkem kardad? Mis on asja kõige olulisem aspekt? Nendele küsimustele eneses vastuse leidmine loob väga palju väärtust, aga ei pruugi alati kohe numbrilisi tulemusi anda.

Mõnel juhul on tulemuseks tasakaal. Tamsar on kogu oma tegutsemise aja jooksul kohanud vaid ühte inimest, kes on öelnud, et tema tasakaal on isikliku elu poole kaldu ja tegelikult sooviks ta rohkem tööd teha. Üldjuhul jõuavad inimesed tippu alati mingi hinnaga: pere arvelt, iseenda arvelt. Sealjuures on coach'i ülesanne aidata inimesel lahti mõtestada, mida tema jaoks tasakaal tähendab ning kuidas selleni jõuda. Tasakaalu täielik puudumine hakkab varem või hiljem ka töötulemustes olulist rolli mängima. Olles ise juhina liimist lahti, jõuab see ka meeskonnani ning sel moel ei saa ka inimeste eestvedamine toimuda harmooniliselt.

Coaching'u baasteadmiste rakendamine ei võta juhtidelt ära vastutust, aga suunab arvestama inimeste kui inimestega, mitte kui tööjõu ressursiga.

Tulekul

Koolitus: Meeskondade coaching igapäevajuhtimises

Koolitaja: Toomas Tamsar

Korraldaja: Äripäeva Akadeemia

Vaata lisainfot SIIT!

Jaga lugu:
KONVERENTSID.EE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Pärnu Konverentsid.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenKonverentsid.ee juhtTel: 51 84 004