Kaugkoolitamine - uus reaalsus

Uuringud näitavad, et paljud plaanivad kaugtööd kombineerida kontoris töötamisega ka tulevikus. Seetõttu tuleks teisiti lahendada mitmed tavapärased tegevused, mida varem tehti silmast silma – näiteks, kuidas inimesi kaugkoolitada.

Evelin Tulp  

Kui varem polnud paljud ettevõtted kaugtööd enda jaoks veel nii suures mahus leidnud, siis tänaseks on mõtteviis silmnähtavalt muutunud. Paljud on otsustanud, et teevad ka edaspidi rohkemal või vähemal määral tööd distantsilt. Seetõttu on suures muutumises mitmed tavapärased tööformaadid, näiteks koolitused.

Enda kogemuse põhjal soovitan kaugkoolituste puhul meeles pidada järgmist:

Alusta eesmärgist

Mõtle, mis on koolituse eesmärk ja millist infot ootad, et koolitatavad omandaksid. Koolituse põhifookus ei saa kunagi olla slaidide ettelugemine või lihtsalt koolituse ärategemine. Nii raiskad kõigi osapoolte aega. Kuna koolitus toimub distantsilt ja videoekraani vahendusel, siis võib olla kuulajate tähelepanu hoida raskem kui ühes ruumis viibides.

Leia enda jaoks sobiv tehniline videolahendus

Esiteks on vaja rakendust, mille kaudu koolitus läbi viia. Mina kasutan selleks Microsoft Teamsi, kuid maailmas on lahendusi teisigi, nt Zoom, Skype, Google Meet. Tehniliselt on hea, kui koolitajal on ees mitu ekraani – kasvõi sülearvuti ekraan ja lisamonitor. Nii saab ta ühelt ekraanilt jälgida osalejaid ja vestlusakent, teiselt koolitusmaterjali. Nii on hea ülevaade ning kogu info kergesti hoomatav.

Lisaks on video kasutamine väga oluline, kuna nii tean ja näen, et suhtlen päriselt inimestega, mitte ei räägi omaette. See loob tunde, et kõik on koos. Näen inimeste emotsioone ja saan teha neist oma järeldused, kas teema vajab lisaselgitusi ja näiteid.

Testi lahendusi ja leia back-up-plaan

Testi aegsasti ja ka vahetult enne koolituse algust, kas tehnilised lahendused töötavad. Palu näiteks appi kolleeg, kellega teete proovikõne.

Mõtle ka, mis saab siis, kui internetiühendusega midagi juhtub. Hea on, kui keegi saaks järje (ajutiselt) üle võtta.

Kui kaugkoolitusi pole ettevõttes veel palju tehtud, arvesta koolituse algusesse mõned varuminutid, et kõik saaksid oma mikrofonid-ekraanid tööle. Tasub läbi mõelda levinumad tehnilised küsimused ja need enda IT-toega läbi arutada, et koolitajana oleks lihtne osalejaid suunata.

Vali hoolikalt füüsilist keskkonda, kus koolitust läbi viid

Mõtle läbi keskkond, kus koolitust läbi viid. Siin on oluline nii asukoht kui ka stabiilne internetiühendus. Koolituse keskkond peab olema rahulik ja kõrvaliste segajateta.

Mõtle läbi koolituse kestvus ja formaat

Tõenäoliselt on video kaudu koolitusel raskem osaleda, mistõttu võiks optimeerida koolituse aega ja läbi mõelda selle vormi. Võiks hinnata, kas koolitus peaks toimuma otseülekandena või tasuks teha kõigepealt salvestatud videokoolitus, mille kõik läbi töötaksid, ja alles seejärel koguneksid küsimuste ja näidete läbitöötamiseks n-ö live’is .

Ära pea pikka monoloogi, kaasa osalejaid

Kui viid koolituse läbi live-ülekandena, siis mõtle läbi ülesanded ja harjutused, kuidas osalejaid kaasata ja diskussiooni tekitada. Mina olen kasutanud nii vestlusakent, kuhu saab küsimuse kirjutada kui ka palunud küsimusi esitada suuliselt. Näiteks on nüüd Microsoft Teamsis ka käe tõstmise funktsioon, millega saab märku anda, kui küsimus tekib.

Koolituse käigus oleme küsimuste esitamiseks kasutanud ka Kahooti, mis võimaldab läbi viia väikseid teste ja kohe ka vastuseid vaadata. See annab võimaluse juba koolituse käigus teemasid kinnistada. Kahooti puhul soovitan kasutajatel sisse logida juba enne koolitust, et koolituse ajal sellele lisaaega ei kuluks.

Koolitus on loominguline protsess. Mõtle välja harjutusi, mida teha. Vastuseid võib kirjutada ka ühiselt jagatud Excelisse või muusse faili. Kui mul valget tahvlit ja markerit ei ole, siis olen kasutanud joonistamiseks kasvõi Powerpointi. Teen oma joonised enne koolitust samm haaval valmis ning animeerin need. Või siis kasutangi joonistamiseks Microsoft Whiteboardi. Pole oluline, mis programmi kasutada. Oluline on, et koolitus on kaasahaarav ja koolitatavad kaasatud.

Ole avatud tagasisidele ja katseta, proovi, õpi

Videoekraanil koolitamine annab väga ausa tagasiside, kui palju koolitatav ise tahab õppida. Õpitu omandamise eest vastutab alati õppija ise. Ei koolitaja ega juht saa panna inimest infot omandama, kui ta seda ise ei taha. Seega tuleb videokoolitusel väga ausalt välja, kes on mõttega kaasas ja teemast huvitatud. Klassiruumis on lihtsam petta oma huvi info vastu ja tegelikult olla mõttega eemal.

Julgustan inimesi proovima, õppima ja katsetama. Kui teeme asju esimest korda, siis ei saa teha asju valesti. Oluline on küsida ka koolitatavatelt tagasisidet, et teaksid, mida järgmisel korral muuta. Kui koolitus on tehtud, vaata see kindlasti uuesti üle ja mõtle läbi, mis läks hästi, mida saab teha teisiti.

Jaga lugu:
KONVERENTSID.EE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Pärnu Konverentsid.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenKonverentsid.ee juhtTel: 51 84 004