27 aprill 2017
Jaga lugu:

Sprint aitab vältida vales suunas panustamist

Foto: pixabay.com

Raamatus “Sprint” tutvustavad kolm firma Google Ventures idufirmade nõustajat Jake Knapp, John Zeratsky ja Braden Kowitz oma viiepäevast meetodit, mille abil saab mistahes idee, arenduse või toote kondikava viie päevaga välja arendada ja läbi proovida.

Vales suunas panustamine on tohutu aja ja raha neelaja, mida saab vältida. Tihti tundub, et ideed või toodet saab sihtrühma peal katsetada alles siis, kui see on enamvähem lõpuni viimistletud. Selleks ajaks aga ollakse juba väga palju panustanud ning oluliselt suunda muuta on juba hilja.

Google’i meeskond on kahtlemata tõestanud, et lihtsate ja geniaalsete lahenduste leidmine on nende pärusmaa. “Sprint” on üks järjekordseid selliseid näiteid. Enne kui hakata mistahes ideesse või tootesse panustama, on tark see viie päevaga läbi proovida.

“Sprint” annab vastused, kas idee või toode on üldse hea ning mis on selle nõrgad kohad. Leitakse ka võimalikud alternatiivid ja parim suund, kuhu edasi liikuda.

Küllalt heast on küllalt

Neljanda päeva lõpuks ehitatakse valmis prototüüp, mis enamasti kujutab endast vaid veenvalt mõjuvat fassaadi. “Sprindi” autorid on oma kogemuse põhjal veendunud, et peaaegu kõigi toodete ja ideede jaoks saab nelja päevaga teha valmis realistliku prototüübi, mida on võimalik sihtrühma peal katsetada.

Tihti on tulemused üllatavad. Raamatu autorid nimetavad seda prototüüpse mõtlemise omaksvõtmiseks: “Prototüübi ehitamiseks peate ajutiselt oma mõtteviisi muutma: täiusliku asemel käib küll, pikaajalise kvaliteedi asemel ajutine jäljendus.”

Autor: Jake Knapp koos John Zeratsky ja Braden Kowitziga SIIT.

Ilmumisaasta: 2017 

Lehekülgi: 288 

Kirjastus: Äripäev 

Vaata raamatu kohta rohkem 

Viis kliendiintervjuud

Kogemuste ja paljuski katseeksituse meetodil on sprindimeetodi autorid kindlaks teinud, kui suur peaks olema optimaalne sprindimeeskond ning kui palju ja milliseid proovikliente on vaja, et katsetamise tulemused oleksid informatiivsed.

Nad on leidnud, et kui valida proovikliendid õigesti ja viia intervjuud hästi läbi, siis saab ei rohkem ega vähem kui viie kliendiintervjuuga suured seaduspärasused kõige edukamalt välja tuua. Rohkemate inimeste peal katsetamine enam kuigipalju infot juurde ei anna.

Seega, kui kasutada õigeid nippe, on võimalik viie päeva jooksul leida hea lahendus mis tahes küsimusele: probleem kaardistatakse, visandatakse võimalikud lahendused, valitakse neist parim, valmistatakse prototüüp ja katsetatakse seda sihtrühma peal.

Esmaspäev

Struktureeritud arutelud loovad sprindinädalale teeraja. Hommikul alustate lõpust ja lepite kokku pikaajalise eesmärgi. Järgmiseks kaardistate väljakutse. Pärastlõunal palute asjatundjatel jagada teistega oma teadmisi. Lõpuks valite konkreetse sihi: ambitsioonika probleemi, mida on võimalik nädalaga lahendada.

Teisipäev

Mõtlete välja lahendused. Päev algab inspiratsiooniga: vaatate üle olemasolevad ideed, et neid parandada ja täiendada. Seejärel asub igaüks omal käel kirja panema lahendusi, järgides neljasammulist protsessi, mis paneb rõhku pigem kriitilisele mõtlemisele kui kunstipärasusele.

Kolmapäev

Hommikuks on teil ja teie meeskonnal hunnik lahendusi. Hommikul vaatate need kriitiliselt üle ja otsustate, millisel on kõige paremad võimalused viia teid pikaajalise eesmärgini. Pärastlõunal võtate oma visanditest parimad stseenid ja panete kokku piltstsenaariumiks: see on teie prototüübi ehitamise sammsammuline kavand.

Neljapäev

Võtate omaks võltsingu printsiibi ja teete sellest piltstsenaariumist realistliku prototüübi.

Reede

Intervjueerite kliente ja kogute infot, vaadates, kuidas nad teie prototüübile reageerivad. See katse annab kogu sprindile mõtte: päeva lõpuks on teil teada, kui kaugele te peate minema ja mida järgmiseks tegema.

Kommentaar: Nädalane eemalolek võib halvata väikeettevõtte tööd

Eveli Glinjanski ja Kaarel Mikkin

Brand Manualis on aeg-ajalt kolleegidega lugemisklubid ning “Sprint” on sealt läbi käinud juba enne eesti keeles ilmumist.

Sprindi õnnestumiseks on vaja väga konkreetset probleemi, mida lahendama hakata, eri valdkondade spetsialiste (ideaalis suurema ettevõtte eri osakondadest), kes näevad sama probleemi mitme nurga alt ja oskavad seetõttu erinäoliste lahenduste peale tulla ning moderaatorit (ideaalis kõigi jaoks uus inimene), kes jälgib sprindi protsessi, jagab osalejatele juhiseid ning jälgib ajakasutust.

Sprint sobib meie hinnangul eelkõige keskmisesse või suuremasse ettevõttesse, kus on selged väljakujunenud osakonnad ning majas on olemas eri valdkondade spetsialistid. Kindlasti peab protsessis osalema ka ettevõtte kõige kõrgem otsustaja, kes kinnitab või lükkab ümber leitud lahendused. Kui juht ei tule ega mõtle kaasa, siis võib sprindi samahästi kui läbikukkunuks lugeda – seda kinnitavad ka mitmed raamatus kirjeldatud elulised näited.

Välisspetsialist appi

Sprindi õnnestumisele aitab kaasa see, kui protsessi on peale oma inimeste kaasatud 1–2 välisspetsialisti, kes tunnevad valdkonda, kuid mitte ettevõtte siseelu – see annab kogu protsessile uue hingamise ja laseb näha võimalusi seal, kus neid esialgu võimalikuks ei peeta.

Kõige lõpuks on vaja mõelda ka aja peale – tuleb broneerida üks nädal, mis möödub nutikate kaaslastega sprintides väga lennukalt ja loodetavasti tulemusrikkalt.

Brand Manuali Tallinna tiimis on 14 inimest ning meile raamatus kirjeldatud formaat paraku hästi ei sobi, sest puudub suurele organisatsioonile omane hierarhia.

Lisaks võib nädalane tööst eemalolek halvata väikeettevõtte tööd ning mõjuda üsna traagiliselt finantsnumbritele. Seetõttu tuleb asja võtta mõistusega ning planeerida väiksemate sammudena, väiksemate sprintidena. Viimane sellelaadne toimus kõigest kuu aega tagasi.

Oleme oma protsessidesse meeleldi kaasanud ka spetsialiste väljastpoolt, keda mõnes muus olukorras ka konkurendina võiks käsitleda. Ent meil seda hirmu ei ole, teeme meeleldi koostööd, jagame teadmisi ning õpime teistelt ka ise juurde. Sharing is caring!

Vaata raamatu kohta lähemalt SIIT.Rohkem juhtimisraamatuid leiad SIIT.

Autor: Signe Rummo, Äripäeva raamatuklubi toimetaja

Jaga lugu:
Seotud lood
Kõik seotud lood
KONVERENTSID.EE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Pärnu Konverentsid.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenKonverentsid.ee juhtTel: 51 84 004liina.leiten@aripaev.ee
Kaspar Kitsing
Kaspar KitsingReklaamimüügi projektijuhtTel: 569 549 79kaspar.kitsing@aripaev.ee