26 märts 2019
Jaga lugu:

Nõudmised juhtidele sõltuvad ettevõtte elutsüklist

Katsumused ja proovikivid, millega ettevõtete juhid silmitsi seisavad, sõltuvad ettevõtte elutsüklist.

Paavo Siimann  Foto: Ivar Kuldver

Hiljuti eesti keeles ilmunud raamatus „Narratiiv ja numbrid“ jaotab New Yorgi ülikooli Sterni ärikooli finantsvaldkonna professor Aswath Damodaran ettevõtte elutsükli kuude etappi: idufirma etapp, varase kasvu etapp, kiire kasvu etapp, küpse kasvu etapp, küpse stabiilsuse etapp ning hääbumise etapp.

Idufirma etapis on oluline, et selle juhid oleksid visionäärid ehk suurepärased jutuvestjad. Kuna äritulemusi veel pole ning samal ajal tuleb aktiivselt kapitali kaasata, on ettevõtte juhtide oskusel veenvaid lugusid jutustada väga oluline roll. Lugu peab olema usaldusväärne, tekitama entusiasmi ning tooma selgelt välja äriidee kasvupotentsiaali.

Varase kasvu etapis lisandub juhtide jutuvestmise andele nende võimekus äri üles ehitada. Oluline on püsida oma ettevõtte loo juures ning näidata, kuidas sõnadest hakkavad saama teod. Kiire kasvu faasis oodatakse juhtidelt oportunistlikkust ehk oskust võimalikult paljusid võimalusi näha. Seejärel tuleb need võimalused müügitulemusteks vormistada. Küpse kasvu etapis on eluline, et juhtkond jääks oma ettevõtte loo juurde ning suudaks järjest tihenevas konkurentsis ettevõtte müügitulu ja puhaskasumit suurendada. Kui küpse kasvu faasis jätkatakse kasvuloo rääkimist, ehkki ettevõtte majandustulemused seda ei toeta, siis kaotab juhtkond oma usaldusväärtuse.

Küpse stabiilsuse etapis ei peeta enam oluliseks kasvu iga hinnaga tagaajamist, sest see võib liiga kalliks maksma minna ning ettevõtte väärtust seeläbi kahandada. Järelikult peab juhtkond selles etapis üles näitama reaalsustaju ning kohandama ettevõtte lugu sellele vastavalt. Hääbumise etapis rõhutab Damodaran, et ettevõte käituks oma eale kohaselt. Juhtkond peab suutma kohaneda teadmisega, et kõige õigem suund on kahanemine ning vara, mille eest teised on nõus maksma kõrgemat hinda, mahamüümine. Suurimaks riskiks selles etapis peab Damodaran juhtide võimetust väljuda eitusfaasist ning seda, et oma tegevusi ei kohandata ettevõtte kahanemisega.

Juhtkonna olulisus on kõige suurem ettevõtte elukaare alguses, sest edasine edu või ebaedu sõltub peamiselt õigetest juhtidest ettevõtte eesotsas. Oleks väga suur julgustükk investeerida idufirmasse, kui ei teaks, millise juhtimisstiili ja -filosoofiaga inimesed seda juhivad. Ettevõtte küpsedes juhtkonna tähtsus aina väheneb, kuna ettevõte toimib järjest enam automaatse masinavärgina.

Ehkki juhtkonna ees seisvad ülesanded muutuvad ettevõtte elutsükli vältel, on Damodarani hinnangul neli aspekti, mis jäävad juhtide jaoks samaks kogu ettevõtte elutsükli vältel:

1.Võta kontroll ettevõtte loo üle oma kätte, muidu teevad seda teised.

2.Kui on põhjust ettevõtte lugu muuta, siis jaga neid põhjuseid nii meeskonna kui ka avalikkusega.

3.Tegutse, nagu lubasid. Näiteks kui juhtkond räägib laienemisplaanidest uutele turgudele, siis on juhtidel vaja ka näidata, et uute võimaluste otsimisega tegeletakse.

4.Saavuta finantstulemused, nagu lubasid. Muidu oled ärimaailmast väljas.

Minu arvates on Damodarani raamat „Numbrid ja narratiiv“ väärt lugemismaterjal kõikidele juhtidele, sest selles antakse häid näpunäiteid, kuidas ärimaailmas oma ettevõtte lugu läbimõeldult jutustada. Samuti antakse lihtsustatud ülevaade, kuidas ettevõtte lugu mõjutab ettevõtte väärtust, mille suurendamisega juhid iga päev niikuinii tegelevad.

Kuna inimestele on läbi aegade meeldinud lugusid kuulata, siis julgustan ka Eesti juhte rohkem oma ettevõtte lugudega avalikkuse ette tulema. Praegusel ajal koostatakse 2018. majandusaasta aruandeid. Üks hea koht oma ettevõtte lugu huvilistele kättesaadavaks ja numbrid mõistetavaks teha on majandusaasta aruandega koos avalikustatav tegevusaruanne.

Aswath Damodaran "Narratiiv ja numbrid"

Väljaandja: Äripäev

Loe lisa SIIT.

Jaga lugu:
Seotud lood
KONVERENTSID.EE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Pärnu Konverentsid.ee toetajad:

Enimloetud
Liina Leiten
Liina LeitenKonverentsid.ee juhtTel: 51 84 004liina.leiten@aripaev.ee
Kaspar Kitsing
Kaspar KitsingReklaamimüügi projektijuhtTel: 569 549 79kaspar.kitsing@aripaev.ee