Jana Jukina • 16 september 2015

Thomas Barta: Turundajad peaksid rohkem tegelema hinnakujunduse ja tootearendusega

Kui turundaja peab oma rolliks peamiselt brändingut ja kommunikatsiooni, siis peetakse teda organisatsioonis “kergekaallaseks” – ja täiesti õigustatult.

Thomas Barta on Saksa juhtimiskonsultant, kes viib läbi maailma suurimat, 50 000 vastajaga turundusjuhtide uuringut nimega „Global CMO Study“. Varem töötas ta McKinsey partneri ja turunduse valdkonna juhina.

Turundusjuhid kurdavad, et nende roll ettevõttes on väheoluline ja soovivad oma positsiooni parandada. Mida nad peaksid selleks tegema, kuidas saaksid turundajad ettevõttes rohkem võimu?

Saksamaa Mannheimi ülikooli poolt läbi viidud uuring näitab, et turundusosakonna mõju Euroopa ettevõtetes väheneb. Tippjuhtide jaoks on kõige olulisemad turundusega seotud valdkonnad hinnastamine, strateegia ja tootearendus. Minu poolt läbi viidud globaalne turundusjuhtide uuring “Global CMO Study” leidis, et vaid 32% turundusjuhtidest räägib kaasa hinnastamise juures, 39% ettevõtte strateegia kujundamisel ja 56% tootearenduses. Turundajad ise tunnevad ennast tugevalt kommunikatsiooni ja kliendirahulolu valdkondades. Need on väga olulised valdkonnad, aga ettevõtete tippjuhid ei pea neid nii olulisteks kui hinnastamist või tootearendust. See on ebaõiglane, aga nii see on.

London Business Schooli turundusprofessor Patrick Barwise väidab väga õigesti, et turundaja roll on genereerida pikaajaliselt ettevõtte kasumi orgaanilist kasvu. Kui turundaja peab oma rolliks peamiselt brändingut ja kommunikatsiooni, siis peetakse teda organisatsioonis “kergekaallaseks” – ja täiesti õigustatult. Kui turundaja tahab ettevõttes arvestatavat positsiooni haarata, peab ta tegelema “raskekaallase” valdkondadega – nendeks on strateegia, hinnastamine ja tootearendus.

Eriti suuremate ettevõtete turundusjuhid tunnistavad, et konkreetsed erialased teadmised on muutunud teisejärgulisteks. 99% tööst seisneb inimeste ja protsesside juhtimises. Paljud turundusdirektorid isegi ei seosta end turundus- ja reklaamimaailmaga. Kas selline distantseerumine oma valdkonnast on ohtlik?

Edukad turundusjuhid ongi tegelikult äriinimesed. Turundus muutub üha keerulisemaks. Näiteks kitsale erialale spetsialiseerunud arst peab lisaks oma valdkonnale omama ka üldisi teadmisi. Tuleb saavutada tasakaal erialaste, tehniliste detailide ja juhtimise vahel. Hea turundusjuht suudab mõlemat.

Mis on sinu sõnum Eesti turundajatele Pärnu Turunduskonverentsil?

Alustasin karjääri turundajana. Ühel hetkel liitusin McKinsey & Company’ga, sest vahetu turundustegevus ei köitnud mind enam. Tahtsin olla võimule lähemal, teha reaalseid otsuseid. Lõin ja juhtisin McKinsey turundusüksuseid. Lisaks vedasin McKinsey juhtimiskoolituse programmi. Kahe aasta eest jõudsin arusaamiseni, et turundajate organisatsioonisisene positsioon on küllaltki nõrk. Meie häälel on palju väiksem kaal kui näiteks finantsspetsialistidel. Turundamine ja turunduse juhtimine on oma olemuselt väga erinevad. Turundusjuhtide töö seisneb paljuski uuenduste läbisurumises ja seda nii oma alluvate kui ülemuste seas. Kindlasti pole minu eesmärk promoda mõnda uut revolutsioonilist vidinat või teenust turundusemaailmas - olgu selleks siis mobiil või sotsiaalmeedia. Tegevjuhid suhtuvad sellistesse asjadesse skeptiliselt, sest maailm ei muutu üleöö. Soovin vormida turundajatest tõelised juhid, kes suudavad oma hääle kõlama panna. Toon mitmeid näiteid ja praktilisi nõuandeid rahvusvaheliste brändide näol.

Kas õpitut saab rakendada ka väiksemate ettevõtete siseselt või on jutt eelkõige suurtest organisatsioonidest? Üldised trendid ja põhimõtted kehtivad nii suurte kui väikeste organisatsioonide puhul. Väiksemas ettevõttes tunnevad kõik üksteist väga hästi. Su töö on pideva vaatluse all. Seetõttu on turundaja positsiooni muutmine vahest raskemgi (ja seda olulisem!).

Thomas Barta esineb 15. - 16. oktoobril toimuval Pärnu Turunduskonverentsil, mille teemaks on „Rohkem võimu turundajatele“.

Jaga lugu:
Seotud lood
KONVERENTSID.EE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Pärnu Konverentsid.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenKonverentsid.ee juhtTel: 51 84 004