Jana Jukina • 30 jaanuar 2017

Juhtkiri: kasu peab oskama jagada

Foto: pixabay.com

Sotsiaalteaduste teooriatest tuntud vangi dilemma ütleb, et parima tulemuse saavutamiseks tuleb loobuda üksikhuvidest ja teha koostööd. Ometi tundub paljudele meist ahvatlev mõte sellest, et teist osapoolt tüssates on võimalik saada veelgi parem tulemus.

Kas me aga suudame päriselt eksisteerida keskkonnas, kus on pidev oht saada maksimaalset kahju oma koostööpartneri poolt? Üks kord võib ju endale kasuliku tehingu välja meelitada, kuid mis saab edasi? Ühepoolne kasu saab olla ainult lühiajaline. Tänapäeva avatud infoühiskonnas ei jää sinu kasuahnus märkamata ega jutud levimata. Pikaajalisele kasule mõeldes tuleb õppida kasu jagama.

Tasub mõelda, kas on alati vaja esitada koostööpartnerile ebamõistlikke nõudmisi või pressida hinda maksimaalselt alla. Ehk annavad leebemad tingimused ja sõbralikud kokkulepped lõppsummana ja pikaajaliselt kokku palju parema tulemuse kui ühekordne edukas tehing.

Konkureerimine pole vaid organisatsiooniväline

Kahjuks pole konkureerimine ja üksteise üle trumpamine vaid organisatsiooniväline probleem. Ka ettevõtte sees võistleme me sageli samade ressursside nimel ning peame konkurentideks omaenda kolleege.

Sageli on see konkurents juhtide enda poolt loodud kasutades motivatsioonisüsteeme, mis soosivad individualistlikkust. Tulemustasud toetavad seda, et iga töötaja tahaks tegutseda enda jaoks parima tulemuse saavutamise nimel.

Aga kas see on parim ka ettevõtte jaoks? Ma ei ole selles nii kindel. Eesmärk peaks olema ettevõtte maksimaalne kasu, mitte üksikisikute omavaheline konkurents.

Usun, et meil kõigil on koostöö osas palju õppida. Omakasupüüdlikkus on inimlik ja seda ei olegi ilmselt võimalik ega mõistlik välja juurida. Küll aga peaksime oskama seda märgata ja õigesti suunata, et eduka tulemuse saavutaks ettevõte tervikuna ning et saavutatud tulemused ka püsima jääksid.

 

Jaanuarikuu juhtimise ajakirjast saad lugeda järgmisi lugusid - vaata PDF versiooni SIIT.

lk 8–10 Alternatiiv eelarvestamisele

lk 12–13 Tippjuht vastutab tarneahela toimimise eest

lk 14–15 Ajajuhtimine on enamat kui vaid kalender

lk 16–23 Portree: Testlio looja ja juht Kristel Kruustük

lk 24–27 Charles Duhigg otsib teed teadvustamata protsessideni

lk 28–32 Paavo Siimann: enne numbrid, siis tähed

lk 34–37 Alistair Fee: konkurentsis püsimine nõuab innovatsiooni

lk 38–43 Tulemusjuhtimine pole käskude ja keeldude maailm

lk 44 Kuidas korraldada koosolekuid, millest oleks kasu?

lk 46 Juhtimismõte: Kristjan Port ja Arno Baltin

Ajakiri ilmub iga kuu viimasel esmaspäeval Äripäeva vahel.

Jaanuarikuu ajakirja saad vaadata SIIT.

Jaga lugu:
Seotud lood
KONVERENTSID.EE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Pärnu Konverentsid.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenKonverentsid.ee juhtTel: 51 84 004
Kaspar Kitsing
Kaspar KitsingReklaamimüügi projektijuhtTel: 569 549 79