Elisa müügijuht: “Mina ütlen ette, mida teha” ei toimi

Üks juhiks kasvamise võtmeküsimusi on see, kuidas oma inimesi usaldada ja anda neile võimalus vastutada ja tegutseda, kartmata, et sellega olukorrast ülevaate ja kontrolli kaotad, kirjeldab oma kogemusi Elisa Tallinna piirkonna müügi- ja teenindusjuht Triin Tammemäe.

Triin Tammemäe: "Siiani on mulle juhina väljakutse see, kuidas astuda samm tagasi ja lasta esinduste juhtidel ise tegutseda."  

Ühte vastust, kuidas inimesi juhtida, ei ole. Oma töös lähtungi sellest, et inimesed on erinevad ja mina pean oma meeskonnas aru saama, mis kellelegi sobib. Erinevaid inimesi motiveerivad ja ka demotiveerivad erinevad asjad ja mina kui juht ei saa kõiki meeskonna liikmeid võtta ühtemoodi. Olen ise kogenud seda, mis tähendab kui raami panna inimene, kellele raamid ei sobi. See ei tööta. Sellepärast püüan alati enda tiimi töötajatega lähtuda sellest, mida nad vajavad. Kas nad vajavad, et keegi neile kogu aeg raamid seaks, või vajavad nad, et neid lihtsalt kuulataks? Kas nad ootavad iseseisvust või on iseseisvus neile hoopis takistuseks?

Juhtimises ei toimi stiil “mina ütlen ette, mida teha”

Kui kunagi juhina alustasin, olin ma juba oma eelnevate juhtide pealt õppinud, mis toimib ja mis mitte. Teadsin kohe, et ma ei taha olla selline juht, keda kõik kardavad. Oma kogemustest mõistsin ka, et käsuliinil põhinev juhtimine ei vii edasi. Olles siis alles juhikarjääri algusteel, püüdsin alati kuulata enda tiimi ja küsisin tihti, mida mina saaksin teha? Küll aga, kuna olen üsna kindla visiooniga ja mul on selged mõtted, millest olukordades lähtuda, siis on juhtunud, et küsin töötajalt arvamust, aga need ei ühti minu omadega. Olen saanud ka tagasisidet oma meeskonna liikmetelt, et ma küll kaasan teisi, aga vahel on tunne, et mul on vastus ammu peas olemas ja miks siis üldse teiste arvamust paluda. Tänu sellele tagasisidele olen saanud selgeks, et juhtimises ei toimi see, et mina ütlen ette, mida teha. Suurim väljakutse ongi alati seisnenud selles, kuidas mitte ette öelda, vaid jõuda koos töötajaga õige lahenduseni.

Lihtne teoorias, raskem praktikas – usalda teisi tegutsema

Täna on minu tööks Elisa esinduste Tallinna piirkonna juhtimine, hoolitsedes personali juhtimise ja arendamise ja müügi kasvatamise eest läbi kvaliteetse teeninduse. Kaks aastat tagasi, kui Elisa ja Starman ühinemisel tekkis uus meelelahutus- ja telekommunikatsiooniettevõte, muutus ka meie valdkonna struktuur. Mina ei olnud enam ise eesliini juht, vaid minu meeskonnaks said juhid, kelle tööks on omakorda juhtida esinduse töötajaid.

Siiani on aga mulle juhina üks väljakutse see, kuidas astuda ise samm tagasi ja lasta esinduste juhtidel ise tegutseda. Teoorias võib see olla lihtne, kuid päriselu keerulisemates olukordades kipun ise esinduste töötajaid juhtima. Ma tunnen endal alati väga suurt vastutust ja tahaks sel hetkel aidata ja kõik ise ära teha. Ka mu oma juht on minult küsinud, miks mina seda teen? Kas see on minu roll?

Aga kuidas siis toimida nii, et kõike vaid enda kontrolli alla ei tahaks haarata? Võtmesõnaks ongi siin saanud usaldus. Kui ma usaldan enda tiimi esinduse juhatajat, siis lasen tal vägagi iseseisvalt tegutseda ja ma ei sekku tema otsustesse. Ja selleks, et see usaldus tekiks, on igapäevajuhtimine minu tööriist. Läbi igapäevajuhtimise on mul kogu aeg juhatajatega kontakt. Tean, millega nad tegelevad ja milliseid on väljakutsed.

Küll aga peab meeles pidama, et kui sellises juhi-töötaja vahelises töös usaldus üksteise vastu kaotataks, on väga keeruline seda tagasi võita. Kui see üldse võimalik on. Ka see võib olla juhtimises üks komistuskive, miks tihti juhid tahavad kõike oma kontrolli all hoida.

Lahendused meis endis olemas

Kuidas juhina paremini ja teadlikumalt oma töös õigeid otsuseid teha ja sobivate lahendusteni jõuda, on palju viise. Sel sügisel tundsin, et soovin läbida coaching’u koolituse. Inspiratsiooni sain oma juhilt, kes on oma töötajatega coach’ivat juhtimist kasutanud. On rõõmustav näha, kuidas lahendused on meis endis alati olemas – need tuleb vaid üles leida.

Ma usun, et läbi coach’iva juhtimise on võimalik oma tiimi võimustada ja näidata neile, et nende arvamus tõesti loeb. Kui töötajad tunnevad, et neid kuulatakse, on nad innustunud ja nende silm särab tööd tehes. Pikas plaanis ongi see minu enda tiimis eesmärk – kõik töötajad mõistavad enda rolli ja tahavad tööd teha. See annab juhina kindlama enesetunde ning nii ei kiputa lihtsasti ka jooksuga kõiki küsimusi lahendama või ülesandeid tiimi eest ära tegema.

Peatu ja võta aega mõtlemiseks

Nagu öeldud, teoorias võib kõik olla lihtsam kui praktikas ning väljakutseid heaks juhiks kasvamisel on väga palju. Usun, et raskused ja väljakutsed on need, mis viivad meid edasi. Midagi uut oma töös õppida saame iga päev. Soovitan kõikidele uutele juhtidele, et kui on keeruline päev ja tunne, et enam ei jaksa või ei oska, siis tuleks võtta korraks aeg maha. Juba järgmisel päeval võib olla lahendus taskus olemas. Emotsioonide pealt ei ole kunagi hea tegutseda. Minule isiklikult piisab sellest, et kui ma õhtul lähen tuulutan ennast, jalutamise või rattaga sõitmisega, magan korralikult ja hommikul on juba palju värskem olla, et uue hooga edasi minna.

Jaga lugu:
KONVERENTSID.EE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Pärnu Konverentsid.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenKonverentsid.ee juhtTel: 51 84 004
Kaspar Kitsing
Kaspar KitsingReklaamimüügi projektijuhtTel: 569 549 79