Viis olulist asja, millele iga juht peaks mõtlema

Koolitaja Indrek Maripuu  Foto: Raul Mee
1 september 2016

Ettevõtluskoolitaja Indrek Maripuu sõnul nõuab eduka äriplaani kujundamine raamidest välja mõtlemist. Varasemate kogemuste põhjal tekkinud mõttemuster takistab ressursside kasutamist uudsel viisil. Järgnevad tehnikad aitavad loovalt lähenedes sisustada iga juhi ja ettevõtja jaoks enda turueelist, erinevust konkurentidest ja sihtrühma.

1. Iseenesestmõistetavuse kahtluse alla seadmine

Mõtle, mis on eelduslikud omadused sinu ettevõtlusvaldkonnas edukaks toimimiseks. Kui iseenesestmõistetavus ei kehtiks, siis milline oleks uus olukord ja kas sellest tuleneb kliendile uus väärtus? Näiteks restorani hubane interjöör (väärtus: interjöör) versus pimedas ruumis söömine (väärtus: uudne kogemus).

2. Trendide ärakasutamine

Oluline on ajaga kaasas käia ja kiiresti uute situatsioonidega kohaneda. Ära mõtle vaid kohalikele ja valdkonna trendidele, vaid ka ülemaailmsetele liikumistele. Milline võimalus avaneb sinu ettevõttele selle trendi najal? Näiteks teevad kohvikute äris ilma veganmenüüd ja hipsterkohad. Milline trend tuleb järgmisena?

3. Ressursside uuenduslik kasutamine

Lase lahti asjadele omistatud fikseeritud funktsioonidest. Hea viis uusi seoseid luua on moodustada kolme tulbaga nimekiri, esimesse tulpa kirjuta oma tuumoskused, teise seadmed, vahendid ja hooned ning kolmandasse suhted ja võrgustikud. Püüa loetletut suvaliselt kombineerida, vältides tuttavaid seoseid ja jättes tõlgendamisruumi. Nõnda võid leida oma ettevõttele uue niši.

Maripuu arvates on inimesel raske luua juhusliku sisendi pealt uusi seoseid ja ideid. „Kõikidest varem kokkupuutunud nähtustest, sündmustest ja olukordadest võetakse teatud eeldused kaasa ega alustata algusest. Näiteks kui on küünal ja tikud, siis tekib kohe dilemma, kas küünal süüdata või mitte. Keegi ei mõtle, et küünla sees olevat tahti saaks nöörina kasutada,” toob Maripuu välja.

4. Kliendi vajaduste muutumine

Kas oled mõelnud, mida sinu klient tegelikult vajab? Ettevõtteid viib tihti fookusest välja püüd müüa toodet, mitte lahendust probleemile. Mõtle, kas turul oli vajadus sinu toote järele mõni aasta tagasi, praegu ja tulevikus. Kliendil pole vaja toodet või teenust, vaid sellega saavutatavat tulemust.

Maripuu soovitab võrrelda kirjeldusi sinu ettevõttest potentsiaalse kliendi ja sinu silme läbi. Ilmselt kirjeldab klient vajaduspõhiselt ja sina liiga tehnilis-detailselt. Maripuu sõnul tasub meeles pidada, et minevikukogemuse põhjal tuleviku prognoosimine ei pruugi alati õige olla: „Pikalt ei usutud iPhone’i edusse, kuna sel pole nuppe, kuid me kõik teame, mis staatuses täna iPhone on.”

5. Omaduste ülekandmine ja ideede näppamine teistest valdkondadest

Mõtle ühele suvalisele tootele ja selle omadustele. Liida need omadused ükshaaval oma tootega ja vaatle, kas sellest võib kujuneda mõni unikaalne täiendus ja turueelis. Uusi ideid pakuvad ka küsimused: mida edukad konkurendid teevad? Mis toimub teistes ärivaldkondades? Mida muudes eluvaldkondades tehakse, kus on analoogne probleem? Näiteks kui sinu tarkvara programmis on klientidel keeruline navigeerida, siis mõtle, mille kaudu navigeerivad piloodid ja meremehed? Võta šnitti ja täiusta oma toodet. 

Maripuu soovitab keskenduda esialgu maksimaalselt kahele eelnevast viiest punktist ning püüda nende kaudu analüüsida oma ettevõtet, murda oma mõttemustreid ja täiustada senist äriplaani. 

Allikas: Personaliuudised.ee

 

9. novembril esineb Indrek Maripuu Pärnu Konverentside konverentsil Koolitus 2017, kus ta juhib meeskonna töötuba. Lisaks Indrek Maripuule on kohal ligi 40 koolitajat. Vaata lisainfot SIIT.

Autor: Getter Orusalu

Jaga lugu:
Seotud lood
KONVERENTSID.EE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Pärnu Konverentsid.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenKonverentsid.ee juhtTel: 51 84 004
Kaspar Kitsing
Kaspar KitsingReklaamimüügi projektijuhtTel: 569 549 79