12 november 2018

Lugu sellest, kuidas imelapsest inimene sai

Olles aastate jooksul lugenud kümneid ego-teemalisi raamatuid ja uuringuid, olin üsna kindel, et mind selle teema osas enam üllatada ei saa. Paraku eksisin.

Aivar Haller. Foto: erakogu  

Ryan Holiday „Ego on vaenlane“ võtsin lugeda hea sõbra soovitusel ja tunnistan, et ilma mõjuva soovituseta oleks see raamat lugemata jäänud - pealkiri ei klapi kohe kuidagi minu arusaamaga ego olemusest. Kui aga olin autori nime ära guugeldanud, sain aru, et tegu on tugeva turunduse taustaga ameerika ettevõtjaga ning jätsin pealkirja üle juurdlemise hilisemaks.

„Ego … “ on noore mehe neljas raamat. Peateemaks on ebaterve eneseupitamine ning see, kui lihtne ja inimlik on haiglase nähtuse normaliseerimine. Lugedes läks mõte korduvalt selle peale, kui imelisel ajajärgul me ikka elame. Ühest küljest vohab meie ümber meeletu konkurents ning võistlemisel ja võitlemisel pole otsa ega äärt. Teisalt võime iga päev avastada mõne uue ilmingu, mis mitte lihtsalt ei anna lootust rahunemisele, vaid sõna otseses mõttes äratab ja valgustab.

Ärimaailma tipus toimuvale vaimsele virgumisele viitab ka asjaolu, et kõnealune raamat liigitati kohe pärast ilmumist (2016) äriajakirja Inc. poolt tolle suve kõige mõjukamate äriraamatute hulka. Eestis oleks see võrreldav sellega, kui Äripäev oleks esilehel kõigile ettevõtjatele soovitanud lugeda Alar Tammingu „Jalutuskäiku iseendasse“. Autorite vanusevahe (Holiday oli kirjutades 28 ja Tamming 54) rõhutab imelapse geniaalsust. Mõlemad autorid on edukad ja elukogenud ettevõtjad. Mõlemad raamatud aitavad isiklikele kogemustele tuginedes mõista inimese kõige varjatumaid tegutsemise ajendeid. Erinevus on selles, et kui Tamming tugineb kaasaegse neuro- ja ajuteadusele, siis Holiday kasutab eredaid näiteid maailma ja eriti Ameerika ajaloost.

Lausa geniaalne on see, et nimed tsitaadid ja juhtumused on Holiday raamatus autentsed, aga need ei ole dateeritud. Autor on teadlikult välja jätnud aja faktori, mis muudab kõik, nii Seneca kui Twitteri aegade ülese sõnumi kandjaks, mitte oma ajaloolises kontekstis püsivaks ilminguks. Võimas!

Raamatul on kolm osa: püüdlemine, edu ja ebaõnn. Reljeefsete näidete abil saame aimu, kuidas olla alandlik oma püüdlustes, tänulik oma edus ja paindlik oma ebaõnnes. Selle raamatu hea uudis on see, et ego ei ole jõud, mida me oleme sunnitud igal ajal rahuldama. Seda saab hallata ja seda saab suunata. See kuidas Holiday teema kiht haaval lahti koorib, on tõeliselt nauditav.

Ebatervislik usk iseenda tähtsusesse. Ülbus, mis asetab oma tahte läbisurumise kõigest ja kõikidest ettepoole. Teiste arvelt võitmine. Iga päev näeme meedias riskialdis hooplevaid nn edukaid inimesi. Miks mõned õpivad olema tagasihoidlikud ja teised valivad ego? Miks mõned on valmis selleks, et saatus on muutlik, nii positiivses kui negatiivses mõttes ja miks teised ei ole? Kumma tee Sina valid? Kes saab Sinust? Need, kes alles alustavad oma teekonda tähtede poole, võiksid lugeda seda raamatut selleks, et ego ei saaks pärssida nende võimalust vigadest kiiresti õppida. Need, kes juba tipus, peaksid seda raamatut lugema selleks, et muutustega silmitsi olles mitte ego otsa koperdada.

Tegemist on tõesti tähelepanuväärse üllitisega. Lugesin ja naersin, kuigi aeg-ajalt ajas nutma. Ilmselt kõnetas raamat mind just seepärast, et olen oma elus egoga kõvasti maadelnud ja paraku enamasti alla jäänud. Päris seljavõitu pole see tegelane saanud, aga vahel on mind väga pikalt parteris kinni hoidnud ja sealt oma võidupunktid noppinud.

Lõpetuseks tagasi pealkirja juurde. Kui pealkiri tekitas ka Sinus vastakaid tundeid, siis on see raamat just Sulle. Hoolimata autori noorusest ja ameerika taustast mõjub see raamat kargelt ja puhastavalt nagu kauaoodatud talvine saunaõhtu vana sõbra juures. Pea saab selgeks, samm kergeks, hing ja ihu puhtaks ning uued rõivad sobivad selga panna. Hüva leili!

Jaga lugu:
Seotud lood
KONVERENTSID.EE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Pärnu Konverentsid.ee toetajad:

Liina Leiten
Liina LeitenKonverentsid.ee juhtTel: 51 84 004
Kaspar Kitsing
Kaspar KitsingReklaamimüügi projektijuhtTel: 569 549 79