Uudised

Treenitud meel aitab pideva infotulvaga hakkama saada

ANNI KUUSIK

07. märts 2019, 12:44
Anni Kuusik

Tänases maailmas vajame kõigi õhusolevate pallidega žongleerimiseks treenitud meelt.

Pidev infotulv, mitme asjaga tegelemine, vajadus langetada aina kiiremini ning rohkem otsuseid keerukates olukordades - kõik see muudab meie meele rahutuks, ärevaks ning reaktiivseks. Raamatu „Meele aeg“ autorid Michael Chaskalson ja Megan Reitz pakuvad uuringutel ning pikaajalisel kogemusel põhinevaid meeleharjutusi, mida on lihtne igapäevaelus rakendada. 10 minutit meele jaoks on investeering, et tunda rahu ja selgust, olla vähem ärev ja emotsionaalselt vastupidavam, olla kohal ning kontaktis iseendaga, inimestega enda ümber ning valida kohane vastus igale olukorrale.

Raamatu autorid on rikkaliku kogemusega - Michael Chaskalson on meeleharjutusi praktiseerinud ja õpetanud kümneid aastaid, olles tunnustatud õpetaja ka mainekas Oxfordi Teadveloleku Keskuses. Megan Reitz on kogenud organisatsiooni ja juhtide koolitaja ning ühiselt on nad töötanud välja praktilise ja igapäevaelus mitmekülgset positiivset mõju kaasa toovad meeleharjutused. Nende teadusuuringutel ja tänapäeva psühholoogia teadmistel põhinevat õppeprogrammi on katsetanud tiheda graafikuga juhid ja teised professionaalid. Raamat "Meele aeg" ongi võimalus saada osa nii programmist kui saada teada, mil moel regulaarne 10 minutit aega meele jaoks on ehk üks parimaid investeeringuid, et olla õnnelikum iseenda, suhete ja igapäevaste kogemustega.

Aina selgemalt ilmneb, et tänane maailm, mis tähelepanu kaaperdab ja sinna-tänna loobib, suurendab stressi, ärevust ning keskendumisraskusi ja viib öösiti magusa une. Suureneb rahulolematus, sest kusagil on ikka veel midagi kogeda, mis paistab olevat õnnelikuks saamisest puudu. Ometi on see rahulolu, mida kogeme uudiseid, sotsiaalmeedia infot rullides või midagi tarbides, üürikene, hajudes sarnaselt kõrbemiraažiga kiiresti. Michael ja Megan pakuvad raamatus aga võimalusi kogeda sügavamat ja püsivamat rahulolu ja rõõmu, mis vabastab sisemise meelerahu ja õnne välistest tingimustest.

Samuti annab raamat selgitusi, miks oleme sageli õnnetud ja pettunud endas või teistes, isegi kui anname endast parima ja oleme pidevas tegutsemises. Meie kalduvus häälestuda negatiivsele, isegi kui enamik sündmusi meie igapäevas on neutraalsed või positiivsed, hägustab meie võimet näha ja hinnata olukordi ja iseennast realistlikult. Näiteks hakkame hindama võimalust sügavalt ja vabalt läbi nina hingata alles siis, kui meil on külmetusest nina kinni ja punane. Või tulles telkimast tagasi koju tunneme siirast rõõmu kraanist pahisevast puhtast veest. Kalduvus harjuda heaoluga ja keskenduda probleemidele selgitab, miks oleme rahulolematud, kuigi elame heaoluühiskonda iseloomustavate mugavuste keskel. Selle loomuomase kallutatuse tasakaalustamiseks on vaja harjutada enda meelt märkama ka õnnestumisi, inimlikkust, hoolivust, ilu ja tähenduslikkust, mis peitub igapäevahetkedes ja mida enamasti iseenesest mõistetavana võtame.

Samamoodi on oluline oma meele harjumuste tundmine ning oskused neid muuta, et kasutada töö aega arukalt, elada kooskõlas oma väärtustega ning hoolitseda enda tervise eest. Vajalikud muutused algavad iseenda ja ümbritseva sügavast mõistmisest. Mõistmine eeldab aga vilumust oma tähelepanu suunata, hoida ning kasvatada endas oskust uurida raskeid olukordi sõbralikkuse ja uudishimuga. See on meelerahu ja sisemise tasakaalu alus selleks, et enda ja teiste kannatustega loovamalt toime tulla.

Toetajad:

Mida teevad parimad juhid teisiti?

Privaatsustingimused

Iganädalane valik juhtimisartikleid Sinu postkastis!

Jälgi Konverentsid.ee-d sotsiaalmeedias: